وزیر داخله‌:‌ طالبان در روز انتخابات 150 حمله‌ی تروریستی را انجام دادند

اطلاعات روز:‌ عمر داوود‌ز‌‌ی، وزیر امور داخله‌ی کشور می‌گوید که گروه طالبان در روز برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور دست‌کم 150 حمله‌ی تروریستی را انجام دادند. به گفته‌ی او، این حملات گروه طالبان شامل راکت‌پرانی، انفجار ماین‌های کنار جاده و پرتاب بمب‌های دستی بوده‌اند.

وزیر داخله‌ اما از تلفات ناشی از این حملات جزیئات نداد، ولی گفت که این حملات گروه طالبان کوچک بوده و مانع اشتراک مردم در محل‌های رای‌دهی نشده‌اند. او تأکید کرد که نیروهای امنیتی کشور توانایی مقابله با دشمنان کشور را دارند و اکثر حملات آنان را یک روز قبل از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خنثا کرده‌اند.

در همین حال، ثریا دلیل، وزیر صحت عامه‌ی کشور می‌گوید که در روز انتخابات در حملات طالبان حدود 99 نفر، به‌شمول افراد ملکی، کودکان و زنان، و نیروهای امنیتی زخمی شده‌اند. او افزود که در حملات طالبان دست‌کم 10 نفر در سراسر کشور در روز انتخابات کشته شده‌اند. اکثر این افراد در ولایت‌های ننگرهار، فاریاب، کنر و لغمان کشته و زخمی شده‌اند.

دور دوم انتخابات به روز شنبه، 24 جوزا برگزار شد و میلیون‌ها شهروند واجد شرایط به نامزد مورد نظرشان رای‌ دادند. هرچند پیش از برگزاری انتخابات، ناامنی و مداخله‌‌ی کارمندن کمیسیون مستقل انتخابات، نیروهای امنیتی و زورمندان در روند انتخابات از عمده‌ترین چالش‌ها عنوان شده بودند.

اما کمیسیون مستقل انتخابات و وزارت امور داخله‌‌ی کشور از عدم مداخله‌ی کارمندان این دو نهاد در روند انتخابات اطمینان دادند. وزیر امور داخله به روز شنبه در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی در کابل گفت، مأموران پولیس در روز انتخابات فقط مصروف تأمین بوده و در این روند، آنان مداخله نکرده‌اند.

او هم‌چنان در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد که توانایی نیروهای امنیتی بالا رفته و توان دفاع از تمام اراضی کشور را دارند. وزیر امور داخله‌ی کشور افزود که نیروهای امنیتی مسئولیت دارند تا امنیت را برای اتباع کشور مساعد کنند. نیروهای امنیتی در انتخابات 16 حمل و 24 جوزا امنیت را به‌صورت خوب تأمین کردند.

در حال حاضر در مجموع تعداد نیروهای امنیتی کشور به بیش از 352 هزار می‌رسد، اما این نیروها هنوز در بخش‌ قوای هوایی و تجهیز با مشکلات جدی مواجه‌ اند. براساس آمارهای ارائه شده، فعلاً نیروی هوایی کشور تنها در حدود 70 هلی‌کوپتر و چندطیاره‌ی باربری را در اختیار دارند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *