260 مرکز رای دهی مسدود می مانند

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید با وجود برنامه‌ی امنیتی وزارت داخله‌، در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی که در پیش رو قرار دارد، در حدود260  مرکز رای‌دهی به روی رای دهندگان مسدود می‌مانند. این مراکز شامل همان 7000 مرکز رای‌دهی می‌باشند که پنج ماه پیش کمیسیون مستقل انتخابات نام‌های شان را به وزارت داخله سپرده بود تا شامل برنامه‌ی امنیتی‌اش گرداند.

برنامه‌ی امنیتی انتخابات در آغاز ماه روان تکمیل شده است. اکنون کمیسیون انتخابات می‌گوید که در ولایت‌های فراه، هرات، غزنی، زابل، هلمند، بدخشان، سرپل، پروان، میدان وردگ، کاپیسا، کنر و نورستان دست کم 260 مرکز بنا‌بر مشکلات امنیتی مسدود باقی می‌مانند.

ضیا الحق امر‌خیل، رییس دبیرخانه‌ی این کمیسیون، روز دوشنبه گفت که این مطلب را وزارت داخله به وی گفته است که در این مراکز نمی‌توان امنیت را تأمین کرد. امرخیل افزود: «در هفته‌ی گذشته ارگان‌های امنیتی توانستند که معلومات شان را با کمیسیون انتخابات شریک بسازند و در مورد آن بحث کنند. آن‌ها از جمله 6845 مرکز، از 259 مرکز یادآوری کرده‌اند که امنیت شان را نمی‌توان تأمین کرد. در این مناطق تهدید‌های امنیتی بسیار زیاد است و مخالفان در آن‌جا حضور دارند. اداره‌های امنیتی نمی‌توانند امنیت این 259 مرکز را تأمین کنند».

کمیسیون مستقل انتخابات در حالی از ناتوانی وزارت داخله برای تأمین امنیت این مراکز خبر می‌دهد که چندی پیش این وزارت از تأمین امنیت 7000 مرکز رای‌دهی اطمینان داده بود. صدیق صدیقی، سخن‌گوی وزارت داخله‌ روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل به دویچه وله چنین گفت: «تهدیدات امنیتی وجود دارند که در حال حاضر باید روی آن‌ها کار شود. نیروهای امنیتی افغانستان و پولیس ملی افغانستان روی برنامه‌های متفاوت دیگری کار می‌کنند که تهدیدات از این مراکز دور شوند و تا ده ماه آینده‌ای که ما در پیش رو داریم، تمام این مراکز یا بقیه دوصد و چند مرکزی که هست، کاملاً مصئون شوند».

دراین میان کمیسیون مستقل انتخابات، همین اکنون در 12 ولسوالی کشور به دلیل تهدید‌های امنیتی از باز نکردن مراکز نام‌نویسی رای‌دهندگان سخن به میان آورده است. این مراکز در ولسوالی‌های دیشو و باغران ولایت هلمند، کاکر ولایت زابل، ولسوالی‌های ناوه، خوگیانی و زنه خان ولایت غزنی، کامدیش، وامه و مندول ولایت نورستان، چپه دره‌ی ولایت کنر، اله‌سای ولایت کاپیسا، و در ولسوالی گیان ولایت پکتیکا می‌باشند، که تا حال باز نشده‌اند.

رییس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که آن‌ها آمادگی کامل دارند که تا یک و نیم ماه دیگر برای سه میلیون نفر کارت توزیع کنند؛ اما مشکلات امنیتی مانع پیش‌رفت این کار می‌شوند. امرخیل می‌گوید: «این تنها موضوع دوازده ولسوالی نیست. یعنی از لحاظ لوجستیکی، عملیاتی و ظرفیتی، کمسیون مستقل انتخابات آن تدابیر کافی را اتخاذ کرده است که دست‌رسی یک شکل و یک‌سان را برای ثبت نام جهت شرکت کردن در انتخابات برای همه‌ی مردم افغانستان فراهم سازد. در این دوازده ولسوالی همه‌ی موضوع مربوط به مشکل امنیتی است».

قرار بر آن است که انتخابات ریاست جمهوری و شورای‌های ولایتی پیش‌ رو در 13 حمل 1393 برگزار می‌شود. قبلا ً برای این انتخابات تدابیر امنیتی و لوجستیکی گرفته شده است. کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که در مراکز تمام ولایات کشور مواد انتخاباتی رسانده شده است؛ اما روی برنامه‌ها برای رساندن این مواد به مراکز کوچک‌‌تر کار ادامه دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *