حکومت طرح تعدیل قانون رسانه‌های همگانی را از مجلس پس می‌گیرد

اطلاعات روز: سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری کشور می‌گوید که طرح تعدیل قانون رسانه‌های همگانی، دوباره از مجلس نمایندگان به‌هدف اصلاح، اعاده می‌شود.

آقای دانش در صفحه‌ی رسمی فیسبوک خود گفته است که این طرح براساس فیصله‌ی امروز (دوشنبه، 2 سرطان) کابینه‌ی حکومت از مجلس نمایندگان پس گرفته می‌شود.

او افزوده است که طرح تعدیل قانون رسانه‌های همگانی از طریق مراجع مربوطه‌ی حکومت در مشورت با «همه‌ی نهادها و اشخاص مرتبط به موضوع»، اصلاح می‌شود. آقای دانش گفته است که به‌زودی جلسات مشورتی و رأی‌زنی‌های لازم در این مورد آغاز خواهد شد.

این درحالی است که غلام‌فاروق نظری، از اعضای مجلس نمایندگان به روزنامه اطلاعات روز گفت که تاکنون حکومت طرح تعدیل رسانه‌های همگانی را برای تأیید به این مجلس نفرستاده است.

در بیست‌وششم جوزا، شماری از رسانه‌ها و نهادهای حامی‌ رسانه‌ها و خبرنگاران در یک نامه‌ی سرگشاده عنوانی رییس‌جمهور اشرف غنی، از طرح تعدیل قانون رسانه‌های همگانی که به تازگی تهیه شده، ابراز نگرانی کرده و گفته بودند که در این آماده‌سازی این طرح با آنان مشورت نشده است.

امضاکنندگان این نامه از رییس‌جمهور غنی خواسته بودند که طی مراحل این طرح را متوقف کرده و اجازه ندهد که قانون رسانه‌های همگانی به عامل محدودکننده‌ی آزادی رسانه‌ها تبدیل شود.

به دنبال آن، سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری و صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری به نگرانی‌های رسانه‌ها و خبرنگاران پاسخ داده و گفتند که هدف حکومت از تعدیلات در قانون رسانه‌های همگانی، اعمال محدودیت بر رسانه‌ها نیست.

دیروز اما وحید عمر، مشاور ارشد رییس‌جمهور اشرف غنی و رییس عمومی اداره ارتباطات عامه و استراتژیک ریاست‌جمهوری گفته است که برای فعلا هیچ نیازی به تعدیل قانون رسانه‌های همگانی دیده نمی‌شود.

شماری از نهادهای دیگر از جمله کمیسیون مستقل حقوق بشر و دیدبان شفافیت افغانستان نیز در مورد طرح تعدیل قانون رسانه‌های همگانی ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که تصویب این طرح به آزادی بیان آسیب می‌زند.

طی دو دهه‌ی اخیر، قانون رسانه‌های همگانی افغانستان چهار بار تعدیل شده است. قانون رسانه‌های همگانی که در حال حاضر نافذ است، در سال ۱۳۸۸ خورشیدی تصویب و توشیح شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *