صلح افغانستان یکی از محورهای بحث وزیران خارجه‌ی امریکا و کشورهای آسیای مرکزی

اطلاعات روز: وزیران خارجه‌ی امریکا، ازبیکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرغیزستان در قالب گروه C5+1 از طریق کنفرانس ویدیویی صحبت کرده‌اند.

وزارت خارجه‌ی امریکا در اعلامیه‌ای گفته است که این کنفرانس ویدیویی روز گذشته (سه‌شنبه، 10 سرطان) انجام شده و در آن در مورد منافع مشترک منطقه به‌شمول تأمین صلح در افغانستان و اتصال منطقه‌ای و تقویت تجارت، گفت‌وگو شده است.

در همین حال، زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در رشته‌تویتی گفته است که او پس از دیدار با وزیر خارجه‌ی ازبیکستان، به ویدیوکنفرانس وزیران خارجه‌ی امریکا و کشورهای آسیای مرکزی ملحق شده است.

آقای خلیل‌زاد گفته است که پیشرفت‌های اخیر در روند صلح افغانستان، چگونگی ایفای نقش آسیای میانه در این روند و چگونگی بهره‌بری از صلح در توسعه‌ی اتصال منطقه‌ای، تجارت و انکشاف در منطقه محورهای بحث در این دیدار بوده است.

نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا، افغانستان باثبات و رفاه را برای آسیای میانه و منطقه مهم خوانده، گفته است که کار مشترک آسیای میانه با افغانستان مستقل برای اتصال به آسیای جنوبی به نفع امریکا و منطقه می‌باشد.

در همین حال، او تأکید کرده است که کشورهای عضو گروه C5+1 نیاز خواهند داشت که با آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، مشترکا برای ترویج و تشویق یک تفاهم سیاسی در مورد پایداری اقتصاد و اتصال منطقه‌ای کارکنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *