امرالله صالح و نصیراحمد فقیری

سخنرانی انتقادی رییس شورای ولایتی غزنی در حضور رییس‌جمهور، واکنش امرالله صالح را برانگیخت

اطلاعات روز: نصیراحمد فقیری، رییس شورای ولایتی غزنی در یک نشست مردمی در حضور رییس‌جمهور اشرف غنی در شهر غزنی به برخی از کم‌کاری‌های مسئولان محلی غزنی، افزایش ناامنی و موارد فساد در این ولایت اشاره کرده است.

در این نشست که امروز (پنج‌شنبه، ۲۶ سرطان) برگزار شده بود، آقای فقیری شماری از مسئولان حکومتی و نهادهای امنیتی غزنی را به دست داشتن در ناامنی و جاسازی ماین‌ها متهم کرده است.

فقیری در ویدیویی که از جریان صحبت‌هایش در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک خود منتشر کرده، ادعا کرده است که امکانات برای اجرای عملیات در غزنی موجود است، اما از آن استفاده نمی‌شود.

او گفته است: «امکانات به ما معلوم است که چقدر در تشکیل نیرو داریم و چقدر امکانات داریم. اما تیل میایه ۴۳۰ هزار و وقتی که ضرورت میشه میگه تیل نداریم. ما در فاصله ۲۰ متری ساحه‌ای که ما و شما نشسته‌ایم، در روز جلسه اداری شاهد این بودیم که از آدرس کارمندی مشخص یک نهاد میایه ماین گذاشته میشه یک ساعت پیش از جلسه‌ی ما، از درون حکومت، از درون نظام و از ریاست امنیت ملی.»

رییس شورای ولایتی غزنی در این نشست همچنان گفته است که پولیس غزنی برنامه‌های خوبی برای تأمین امنیت غزنی دارند، اما این برنامه‌ها عملی نمی‌شود. به گفته‌ی او، از مدتی به این طرف جوانان غزنی در داخل شهر غزنی ترور می‌شوند ولی هیچ سر نخی از چرایی ترور جوانان پیدا نمی‌شود.

فقیری می‌گوید که در حال حاضر از مجموع ۱۸ ولسوالی غزنی، سه ولسوالی کاملا در اختیار حکومت قرار دارد، در شش ولسوالی حکومت تنها در محدوده‌ی مرکز ولسوالی حاکمیت دارد و نُه ولسوالی دیگر در معرض سقوط قرار دارد.

به گفته‌ی او، چهار طرف شهر غزنی به یک قلابند تبدیل شده و موانع سمنتی برای مردم عام و تاجران مشکل خلق کرده است.

فقیری افزوده است که در شماری از ولسوالی‌ها مردم به دلیل حضور طالبان، هم به دولت و هم به طالبان مالیات می‌پردازند. فقیری همچنان گفته است که در شماری از ولسوالی‌ها مردم به دلیل اعتماد نداشتن به دولت، برای حل و فصل قضایای حقوقی‌شان نزد مخالفین مسلح دولت مراجعه می‌کنند.

رییس شورای ولایتی غزنی در جریان سخنرانی‌اش در این نشست مردمی، مسئولان ملکی و نظامی غزنی را به منفعت‌طلبی شخصی متهم کرده است. به گفته‌ی او، از برنامه‌ی خیزش مردمی در این ولایت نیز سوءاستفاده می‌شود و برخی‌ها این برنامه را برای‌شان به یک منبع عایداتی تبدیل کرده‌اند.

در همین حال، رییس شورای ولایتی غزنی در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که پس از سخنرانی او، امرالله صالح، معاون نخست رییس‌جمهوری به صحبت‌هایش حساسیت و واکنش نشان داده است. به گفته‌ی فقیری، صالح در سخنانش گفته است که «شما بلندگوی دشمن می‌شوید و از این تریبیون به نفع دشمن ناخواسته حمایت می‌کنید، شما باید در کنار نظام و در حمایت از نظام باشید».

طبق گفته‌های رییس شورای ولایتی غزنی، معاون نخست ریاست‌جمهوری همچنان افزوده است که این موضوعات باید از طریق یک استیج نه، بلکه به‌صورت جزئی و فردی با مسئولان در میان گذاشته شود.

اما در اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری به واکنش و حساسیت امرالله صالح به صحبت‌های نصیراحمد فقیری هیچ اشاره‌ای نشده است. به نقل از اعلامیه‌ی ارگ، آقای صالح از سخنرانان این نشست به‌خاطر این که انتقادات‌شان را به‌گونه‌ی آزادانه با «زعیم ملت» شریک کردند، تقدیر کرده است.

دیدگاه‌های شما
  1. هدف رئیس جمهور ازسفر به ولایت غزنی یاهرولایتی دیگری استماع مشکلات، پیشنهادات وبررسی چگونگی وضعیت امنیتی واجتماعی است. پس حقایق باید بدون پرده بیان شود تا مطابق به توانای ها وظرفیت های موجود اقدامات مؤثر انجام شود وهیج کسی عصبانی نشود بلکه به جای عصبانیت به صحت ویاعدم صحت موضوعات که بیان شده تحقیق نمایند. درصورتی بیانات انجام ارایه شده درست باشد اقدامات اصلاحی انجام دهند. بدون شک که رئیس جمهور نیز چنین خواهند کرد.

  2. تریبون وبلند گوی ک در محفل گذاشته شده وبا حضورداشت ریس جمهورکه نیز دران حضود دارد اگر قابل اطمینان نیست و تریبون دشمن است وای بحال این ملت واین دولت نیز
    یعنی امرالله صالح میداند که این محفل امن نیست وقسمت این محفل از نفوذیهای مخالفین مسلح تشکیل شده ، امرالله خان چه میگی ودر کجا کار استی،؟؟؟

  3. موضوع مهم دموکراسی است اما حکومت غنی احمد زی از آغازش دموکراسی را زیر پای کرده است واز نام جمهوریت استفاده بی جا کرده میرود واز آغاز حکومتش قانون را وسایل خود نموده واگر به نفع او بوده قانون است نبوده باز سر وصدا میکنی

  4. موضوعات را که اقای فقیری اشاره کرده مثلی افتاب به همه مردم غزنی روشن است. قبلا هیچ کسی جرات بیان چنین واقیعت را نکرده است.

  5. صالح يك شخص عقده اى و كم ظرفيت است
    قبلا نيز به دليل انتقاد بعضى كاربران فسبوك آنها را به سارنوالى معرفى نموده بود

  6. فقیری صاحب موضوعات خوبی را اشاره کرده است. هدف سفر ریس جمهور و مقامات مرکزی به غزنی آگاهی از وضعیت امنیتی و مشکلات مردم است. اگر واقعیت ها گفته نشود و با تملق و چرب زبانی ریس جمهور وضعیت را نورمال دیده و گویا هیچ مشکلی وجود ندارد دوباره به مرکز میامد. آفرین به جرأت شان.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *