سازمان ملل به طرف‌های درگیر: در ماه رمضان ‌جنگ نکنید

اطلاعات روز: دفتر نمایندگی سازمان ملل (یوناما) در کابل از طرف‌های درگیر‌ در کشور خواسته است که به حرمت ماه مبارک رمضان در این ماه از جنگ دست بردارند. این دفتر با نشر خبرنامه‌‌ای به نقل از یان کوبیش اعلام کرده است، افغانستان در شرایط‌ کنونی به ثبات بیش‌تر نیاز دارد.

یان کوبیش می‌گوید که تمام طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان به ماه رمضان احترام بگذارند و به خانواده‌های افغان مجال دهند تا ‌در ثبات و آرامش به عبادت و تجلیل از این ماه بپردازند. این در حالی است که در نشست نوبتی شورای امنیت ملی کشور تحت ریاست حامد کرزی اعلام شد، حملات طالبان در ماه رمضان افزایش خواهند یافت.

دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد، به اساس اطلاعات استخباراتی ارائه شده در نشست شورای امنیت ملی، عملیات طالبان در ماه رمضان ادامه خواهند داشت. براساس خبرنامه، طالبان طبق معمول روزه نمی‌گیرند و به دستور بیگانگان در پی آن اند که حملات دهشت‌افگنانه‌ی‌شان در ماه رمضان بالای منسوبان روزه‌دار نیروهای امنیتی کشور افزایش دهند. اخیراً حملات اعضای طالبان در شماری از ولایت‌های کشور گسترش یافته‌اند.

صدها عضو طالب چند‌روز پیش به مرکزهای نظامی در ولسوالی‌های سنگین هلمند حمله کردند و سپس با نیروهای امنیتی کشور درگیر‌ شدند. ولسوالی سنگین هلمند مرز مشترک با پاکستان دارد. شورشیان طالب پس از حمله بر ولسوالی سنگین، عملیات را در ولسوالی‌های کجکی، موسی‌قلعه و نوزاد ولایت هلمند نیز آغاز کرده‌ بودند.

پس از آن درگیری شدیدی بین نیروهای امنیتی و گروه طالبان رخ داد‌ و تلفات سنگینی بر شورشیان وارد شد‌. با این حال، بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع ملی کشور در نشست شورای وزیران گفته است، در نتیجه‌ی عملیات انجام شده‌ی اخیر در شمال ولایت هلمند، دشمن متقبل تلفات سنگینی شده و به شکست قطعی مواجه شده است.

او افزوده است، در حال حاضر وضعیت امنیتی در هلمند بهبود قابل ملاحظه‌ای یافته است. شورای امنیت ملی کشور از عملیات موفقانه‌ی نیروهای امنیتی در برابر شورشیان، دفع و طرد حملات بیگانگان در هلمند‌، در امتداد سرحد با ترکمنستان در هرات و کنرها استقبال کرده‌ است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *