طالبان به‌اجبار‌ از باشندگان غزنی زکات فطر روزه را جمع‌آوری کردند

باشندگان منطقه‌ی خاک غریبان، در مرکز شهر غزنی می‌گویند که طالبان مسلح در روزهای عید فطر از آنان خواسته‌اند که زکات و فطر شان را به این گروه پرداخت کنند. به گفته‌ی این باشندگان، طالبان مسلح در شب‌های آخر ماه رمضان به مساجد خاک غریبان رفته و به اجبار از مردم خواسته‌اند که زکات یا فطر روزه‌ی شان را برای آنان‌ جمع‌آوری کنند.

یک باشنده‌ی این منطقه که خادم مسجد  است به خبرگزاری بخدی گفت: «در قدم نخست مردم خاک غریبان، تقاضای طالبان را رد کردند و گفتند که اگر ما فطر روزه‌ی خود را برای شما جمع‌آوری کنیم، جواب دولت را چه بگوییم». او می‌گوید، پس از این که طالبان جواب رد شنیدند، بدون پاسخ از مسجد خارج شدند؛ اما در روزهای عید، بارها با ارسال نامه‌های تهدید‌آمیز از موسفیدان مساجد خاک غریبان‌ درخواست فطر روزه کردند.

خاک غریبان در منطقه‌ی غربی شهر غزنی موقعیت دارد. باشندگان این محل می‌گویند که طالبان مسلح در این منطقه به گونه‌ی آزاد گشت و گذار می‌کنند و در پیکار با نیروهای امنیتی در نزدیک خانه‌های مسکونی سنگر می‌گیرند. یک باشنده‌ی این منطقه به خبرگزاری بخدی گفت: «پس از بحث بین ملا امامان و موسفیدان مساجد خاک غریبان، تصمیم براین شد که مقداری از پول‌های ذخیره را به عنوان فطر روزه به طالبان پرداخت کنند». او در مورد مقدار دقیق این پول چیزی نگفت. این موسفید به‌شدت از مقام‌های محلی و امنیتی غزنی به دلیل بی‌کفایتی شان انتقاد کرد.

بر‌اساس گفته‌های بزرگان منطقه‌ی خاک غریبان، از ابتدای سال جاری تاهنوز، 15 باشنده‌ی این منطقه به شمول زنان و کودکان در جریان جنگ بین طالبان و نیروهای امنیتی افغان و ناتو کشته یا زخمی ‌شده‌اند. پیش از این نیز طالبان از مردم این منطقه کمک تقاضا کرده‌اند؛ اما این اولین‌بار است که طالبان این باشندگان را مجبور به پرداخت فطر روزه می‌کنند.

محمد یاسین، یک باشنده‌ی خاک غریبان به خبرگزاری بخدی گفت: «پیش از این طالبان مسلح چند‌بار از مردم خاک غریبان خواسته که به آنان عشر ‌یا کمک مالی کنند؛ اما این درخواست آنان رد شده است». او نیز تأکید کرد که این بار طالبان، در ماه رمضان با تهدید ریش‌سفیدان خاک غریبان، از آنان خواسته‌اند که فطر روزه‌ی مردم را جمع‌آوری کنند.

عبدالله، یک بزرگ محل در منطقه‌ی خاک غریبان می‌گوید، پیش از این، مردم خاک غریبان به هیچ‌صورت تحت تأثیر خواسته‌های طالبان نرفته و در مقابل خواسته‌های آنان مقاومت کرده‌اند. این باشنده‌ی محل به خبرگزاری بخدی گفت: «اگر امروز زکات فطر خود را به طالبان بدهیم، فردا مجبوریم به آنان جنگ‌جو بدهیم و حتا مکتب‌های دخترانه را به خواست آنان بسته کنیم».

باشندگان خاک غریبان از کم‌تحرکی مقام‌های محلی دولت به‌شدت انتقاد کرده‌اند. آنان می‌گویند، با آن‌ که این منطقه در نزدیکی قوماندانی امنیه‌ی غزنی قرار دارد، بازهم این باشندگان از تهدیدهای طالبان آرامش ندارند و این مقام‌ها نیز به فکر مردم نیستند.

شایعه‌ی پرداخت پول

در همین حال، شایعاتی نیز در بین باشندگان خاک غریبان وجود دارد که ریش سفیدان مساجد خاک غریبان دو روز قبل مبلغ 15 هزار کلدار پاکستانی را به عنوان فطر روزه‌ی مردم این منطقه به طالبان داده‌اند. اما‌ عبدالله، از بزرگان این منطقه به خبرگزاری بخدی گفت که این شایعه‌ها درست نیست.

با این وجود، محمد علی احمدی، معاون والی غزنی در صحبت با خبرگزاری بخدی از تمام این اتفاقات اظهار بی‌خبری کرد. او می‌گوید، تا هنوز مردم خاک غریبان در این مورد به اداره‌ی ولایت غزنی چیزی نگفته‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *