سعادت: سازمان ملل و ریاست جمهوری در انتخابات مداخله نکنند

اطلاعات روز: عبدالستار سعادت، رییس کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی می‌گوید که فعالیت معاونان ریاست جمهوری، سفیران خارجی و نمایندگی سازمان ملل در کابل از مشوره‌دهی در روند انتخابات فراتر رفته و به مداخه تبدیل شده است. او تأکید کرد که سازمان ملل و ریاست جمهوری در انتخابات مداخله نکنند.

سعادت می‌گوید، مسایل دور دوم انتخابات ریاست جمهوری باید از روی میز سازمان ملل، سفیران کشورهای خارجی در کابل و معاونان ریاست جمهوری جمع شود. او ضمن اشاره به این‌که چالش‌های انتخاباتی در کشور جز مسیر قانونی راه‌حل‌ دیگری ندارد، تأکید کرد که کمیسیون انتخابات و سازمان ملل روند قانونی انتخابات را مراعات کنند.

ستار این اظهارات را به روز یک‌شنبه در نخستین نشست علنی دور دوم انتخابات در کابل بیان کرد. او در این نشست گفت که کمیسیون مستقل انتخابات باید وظيفه‌ی قانونى خود را با قاطعيت پیش ببردد. این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که در  چندروز اخیر، نماینده‌ی سازمان ملل، معاونان ریاست جمهوری و سفیران کشورهای خارجی در کابل برای حال چالش‌های انتخاباتی با نامزدان و نمایندگان ستادهای انتخاباتی آنان دیدار و گفت‌و‌گو داشته‌اند.

ستار می‌گوید، دوستان بین‌المللی افغانستان باید با احترام به اصل قانون‌مداری در کشور، از روند انتخابات به شکل حقوقی حمایت کنند و روند را سیاسی نکنند. او افزوده است، در صورتی که روند دور دوم انتخابات از مسئله‌ی حقوقی بیرون برود و سیاسی شود، افغانستان به بحران می‌رود.

جنجال‌های انتخاباتی پس از آن بالا گرفتند که عبدالله عبدالله، یکی از دو نامزد انتخابات دور دوم، کمیسیون‌های انتخاباتی را متهم به تقلب انتخاباتی کرد و روابط خود با هردو کمیسیون انتخاباتی را قطع کرد. عبدالله گفته بود که کارکردهای کمیسیون انتخابات مورد قبولش نیست و او از سازمان ملل خواست تا از روند انتخابات نظارت کند.

به‌دنبال آن، نمایندگی سازمان ملل در کابل این خواست عبدالله را پذیرفت. رییس جمهور کرزی از نقش سازمان ملل به عنوان ناظر در روند انتخابات استقبال کرد. اما یان کوبیش، فرستاده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل در کشور روز چهارشنبه گذشته به شورای امنیت سازمان ملل گزارش داده است، دو نامزد مسئولیت‌های مهمی برای مدیریت وضیعت دارند و نقش سازمان ملل در مقابله با بن‌بست سیاسی فعلی افغانستان محدود است.

تیم‌های تخنیکی و سیاسی دو نامزد ریاست جمهوری برای بیرون رفت از چالش‌های انتخاباتی دو روز پیش با هم دیدار کرده‌اند. با این حال، بی‌بی‌سی گزارش داده که تیم‌های انتخاباتی عبدالله و احمدزی در نشست هیأت فنی خود به نتیجه‌ای برای حل جنجال‌های انتخاباتی نرسیده‌اند و تیم تحول و تداوم به خواست‌های اصلاحات و هم‌گرایی پاسخ رد داده است.

رییس کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی در نشست دیروز ایجاد کميته‌هاى سياسى و تخنيکى بین دو نامزد را غیر‌قابل قبول خواند و گفت، به جز از تعقيب مسير قانونى، هيچ راه ديگری برای حل‌چالش‌های انتخاباتی وجود ندارد. انتظار می‌رود که نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری امروز (دوشنبه، 16 سرطان) اعلام شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *