نامزدان روی بررسی بخشی از آرا‌ توافق کردند

ستادهای انتخاباتی عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی، روی بررسی و بازشماری آرای هفت هزار محل رای‌گیری توافق کردند. این توافق پس از ساعت‌ها گفت‌وگو میان نمایندگانی از هردو ستاد انتخاباتی حاصل شده است. حسین فاضل سانچارکی، عضو ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله گفت که گروه رقیب پیش‌نهادهای اصلاحات و هم‌گرایی را که باید هفت هزار محل مشکوک رای‌گیری به بررسی گذاشته شوند، پذیرفته است.

سانچارکی گفت که گروه انتخاباتی اصلاحات و هم‌گرایی پیش‌نهاد کرده که ۴ هزار محل دیگر نیز در جمع محلاتی که روی بازشماری آن توافق صورت گرفته، اضافه شود که اگر این پیش‌نهاد ما قبول نشود، یعنی که هیچ چیزی قبول نشده است. اما ستاد انتخاباتی تحول و تداوم می‌گوید که دو گروه فقط روی بازشماری هفت هزار محل توافق کردند و دیگر پیش‌نهادهای ستاد آقای عبدالله را نمی‌پذیرند.

این محلات شامل صندوق‌هایی است که گفته شده آرای آن بیش از ۵۹۵ رای بوده ‌یا هم میزان مشارکت خانم‌ها نسبت به آقایان در این مراکز بیش‌تر بوده است. آزیتا رفعت، عضو ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمدزی نیز در صحبتی با بی‌بی‌سی فارسی گفت که گروه‌های فنی دو تیم روی بازشماری هفت هزار محل رای توافق کرده‌اند.

خانم رفعت گفت: «یک سلسله تقاضاها از سوی آن‌ها وجود داشت و ما هم به خاطر شفافیت روند و این‌که روند دموکراسی از طرف ما به چالش کشیده نشود، توافق کردیم. آن‌ها قبلا گفته بودند که شش هزار محلی که ناظران اروپایی مطرح کرده‌اند؛ باید دوباره بررسی شود و در نهایت روی بررسی هفت هزار محل رای‌دهی توافق کردیم».

مکانیسم بررسی؟

دو طرف روی چگونگی بازشماری صندوق‌های مشکوک نیز گفت‌وگوهایی داشته‌اند. فاضل سانچارکی از ستاد عبدالله می‌گوید که به اساس توافق دو طرف، صندوق‌های مشکوک باید از محلات به مرکز منتقل شوند و زیر ناظران دو تیم، ناظران و متخصصان بین‌المللی بازشماری شود.

ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمدزی می‌گوید که بازشماری باید با رهبری کمیسیون‌های برگزاری انتخابات انجام شود. پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان آرای دو هزار محل رای‌گیری را تفتیش کرده است. این محلات مشکوک ارزیابی شده بودند و انتقاد تقلب در آن بالا بود.

پیش از این هیأت ناظران اتحادیه‌ی اروپا به خبرنگاران گفته بود که آرای ‌شش هزار محل رای‌گیری دور دوم انتخابات باید بررسی شوند. ناظران اروپایی گفته‌اند که این آرا بخش مهمی از ۲۳ هزار محل رای‌گیری را تشکیل می‌دهند و ادعای تقلب در آن‌ها قابل توجه است. (بی‌بی‌سی)

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *