پهپادهای کشفی جنگ‌جویان خارجی طالبان

جنگ‌جویان خارجی طالبان در فاریاب پهپادهای کشفی در اختیار دارند

نقیب‌الله فایق

نقیب‌الله فایق، والی فاریاب می‌گوید که جنگ‌جویان خارجی گروه‌های تروریستی به‌شمول داعش در صفوف گروه طالبان در این ولایت می‌جنگند و از پهپادهای کشفی برخوردارند.

آقای فایق امروز (سه‌شنبه، ۶ عقرب) در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت که اخیرا شهروندان ازبیکستانی در جریان حملات طالبان در ولسوالی‌های خواجه سبزپوش و قیصار این ولایت از پهپادهای کشفی استفاده کرده‌اند.

به گفته‌ی او، این پهپادها قادر به پرواز فاصله‌ی چندکیلومتری است و در تاریکی شب می‌تواند اهداف مورد نظر را فلمبرداری کند.

از سویی هم، والی فاریاب در مورد فعالیت جنگ‌جویان خارجی در صفوف طالبان در این ولایت گفت که هم‌اکنون در حدود ۲۰۰ جنگ‌جوی ازبیکستانی همراه با فامیل‌های‌شان در ساحه‌ی «خواجه‌موسا»ی ولسوالی پشتون‌کوت و ولسوالی‌های المار، قیصار و غورماچ حضور دارند.

او افزود شهروندان خارجی دیگری که به زبان‌های عربی، ترکی، تاجیکی، قزاقی صحبت می‌کنند، نیز در میان جنگ‌جویان طالبان در این ولایت دیده شده‌اند و تحرک‌شان در این اواخر افزایش یافته است.

نقیب‌الله فایق اما تأکید کرد که فعال‌ترین جنگ‌جویان خارجی در صفوف طالبان در فاریاب مربوط به گروه «کتیبه‌البخاری» به رهبری جمعه‌بای ازبیکستانی است.

آقای فایق افزود که این شهروندان خارجی در حملات طالبان بر نیروهای دولتی اشتراک می‌کنند و از «اسلحه‌ی دورزن (دوربین‌دار) «بیزبیزک» استفاد می‌کنند». همچنان به گفته‌ی او، آنان در ماین‌سازی و ماین‌گذاری در مربوطات فاریاب نقش دارند.

حملات طالبان در سه ولسوالی فاریاب

همزمان با افزایش فعالیت جنگ‌جویان خارجی در صفوف طالبان در فاریاب، فرماندهی پولیس این ولایت از حملات جنگ‌جویان طالبان بر پاسگاه‌های نیروهای دولتی در ولسوالی‌های گرزیوان، قیصار و دولت‌آباد خبر می‌دهد.

عبدالکریم یورش، سخن‌گوی فرماندهی پولیس فاریاب در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت که در جریان این درگیری‌ها، هفت جنگ‌جوی طالبان کشته شده‌اند. مولوی متین مشهور به غضنفر، فرمانده و قاری حذب‌الله، معاون ولسوال نام‌نهاد طالبان برای ولسوالی گرزیوان نیز در جمع کشته‌شدگان اند.

آقای یورش همچنان افزود که هشت جنگ‌جوی دیگر این گروه نیز در جریان درگیری‌ها در این حملات طالبان، زخمی شده‌اند.

از سویی هم، او افزود که یک نیروهای امنیتی نیز در جریان این درگیری‌ها زخمی شده‌اند.

گروه طالبان هنوز در این مورد چیزی نگفته است.

ولایت فاریاب در شمال کشور از ولایت‌های ناامن است که جنگ‌جویان گروه طالبان در بخش‌هایی از این ولایت حضور و فعالیت گسترده دارند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *