ایران برای بیش از ده هزار کارگر ویزای کار صادر کرده است

کنسول‌گری ایران در هرات اعلام کرده است که در جریان شش ماه گذشته، برای بیش از ده هزار کارگر افغانستانی ویزای‌ کار صادر کرده است. محمود افخمی رشیدی، سرکنسول ایران در هرات می‌گوید، تمامی کارگرانی که ویزای کار دریافت کرده‌اند، به ایران جهت کار اعزام شده‌اند. رشیدی گفت که در حال حاضر‌ هیچ‌گونه چالش برای صدور ویزای کار برای شهروندان افغانسان که متقاضی کار در ایران هستند، وجود ندارد.

این موضوع را افخمی رشیدی در ضیافتی به مناسبت ماه رمضان که در کنسول‌گری ایران در هرات برگزار کرده بود، با شماری از فرهنگیان و خبرنگاران مطرح کرد. او در این ضیافت اعلام کرد که کشورش حاضر است در عرصه‌های مختلف با دولت و مردم افغانستان هم‌کاری کند.

پیش‌تر وزارت کار و امور اجتماعی کشور از توافق افغانستان و ایران برای صدور ویزای کار برای متقاضیان کار در ایران خبر داده بود. این وزارت گفته بود که دولت ایران می‌خواهد برای نخستین بار به حدود نود هزار کارگر افغانستانی در این کشور ویزای کار بدهد.

پس از نشر این خبر، هیأتی از ایران به افغانستان آمد و توافق شد که کنسول‌گری ایران در هرات برای متقاضیان ویزای کار صادر کند. گزارش‌ها حاکی اند‌ که هنوز هم حدود دو میلیون پناهجوی افغان در ایران زندگی می‌کنند که از این میان، تنها 900 هزار نفرشان اسناد قانونی اقامت و اجازه‌‌نامه‌ی کار در این کشور را دارند. ایران گفته است با مهاجرانی که به شکل غیرقانونی وارد این کشور شده، برخورد می‌کند و آن‌ها حق اجازه‌ی کار را ندارند.

تعطیل شدن شرکت‌های توریستی

هم‌زمان با صدور ویزای کار، کنسول‌گری ایران در هرات اعلام کرده است که فعالیت شرکت‌های کاروانی و تورها را به رسمیت نمی‌شناسد. محمود افخمی رشیدی گفت: «در چند‌ماه اخیر فعالیت تمام شرکت‌های کاروانی و تورها تعطیل شده و به جای آن صدور ویزای کار از طریق انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنفی اقتصادی فراهم شده است».

شرکت‌های توریستی‌ فعال در عرصه‌ی تورها به قاچاق انسان و کشیدن ویزای کار در بازار سیاه متهم هستند. رشیدی می‌گوید، در حال حاضر هیچ‌گونه ممانعت برای دریافت ویزای ایران برای شهروندان افغانستان، به‌ویژه برای بیماران ‌وجود ندارد. رشیدی گفت: «متقاضیان بدون هیچ‌گونه بروکراسی می‌توانند ویزای خود را دریافت کنند و کنسولگری روزانه و هفته‌وار ویزا صادر می‌کند».

مشکل برق هرات

سرکنسول ایران در هرات می‌گوید که برق کنونی این ولایت کفاف نیازمندی‌های ساکنان آن را نمی‌کند. رشیدی افزود، ایران براساس یک قرار‌داد با هزینه‌ی بسیار کم، برق را به افغانستان وارد می‌کند. او گفت: «در سفر اخیر والی هرات به استان خراسان ایران، این موضوع با مقام‌های ایرانی مطرح شد که ظرفیت قرارداد انتقال برق را افزایش دهد. دولت افغانستان باید براساس برنامه‌ی درازمدت، نیازمندی‌های برق هرات را با طرف ایران در میان بگذارد».

او افزود که جانب افغانستان در زمینه‌ی تکمیل کار خط چهارم خط آهن هرات‌-‌خاف اقدام نکرده است. پیش‌تر یک هیأت‌ ایرانی در سفر به ولایت فراه روی مشکلات برق‌رسانی، گمرکی، آموزشی و تکمیل کار جاده‌ی مرز ابونصر فارابی فراه صحبت کرده و تفاهم‌نامه‌هایی نیز در این زمینه‌ها امضا شد. (بخدی).

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *