فیفا: در جریان ثبت نام رای‌ دهندگان تخلف صورت گرفته است

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان (فیفا) با نشر نخستین گزارش خود از جریان ثبت نام رای دهندگان، از تخلف‌های زیادی خبر داده است؛ اما این بنیاد گفته است که جریان ثبت نام در مجموع کامیاب بوده است. دور اول ثبت نام رای دهندگان در مراکز ولایت‌ها تطبیق شد و در حال حاضر دومین دور ثبت نام در مراکز ولسوالی‌ها نیز گسترش یافته است. این گزارش «فیفا» با کمک مالی آلمان، در 34 ولایت افغانستان از طریق مشاهده‌ی جریان ثبت نام رای دهندگان تهیه شده است.

براساس یافته‌های “فیفا” در 14 محل ثبت نام، ناامنی سبب سکتگی در توزیع کارت‌های انتخاباتی شده و حضور مردم در این مراکز قناعت بخش نبوده است. گزارش “فیفا” نشان می‌دهد که در 4 هزار مورد، افراد زیر سن که واجد شرایط رای دهی نیستند، کارت رای دهی گرفته اند.

جانداد سپین غر، رییس اجرایی “فیفا” روز چهارشنبه (23 اسد/ 14 آگست) در یک کنفرانس خبری در کابل گفت شماری از تخطی‌ها در روند ثبت نام رای دهندگان نگران کننده است. به گفته او، در 28 محل افراد زیر سن قانونی ثبت نام شده، در پنج محل در غیاب افراد کارت رای دهی توزیع شده، در پنج محل دیگر افراد بیش از یک کارت رای دهی گرفته اند و در چهار محل دیگر کارمندان کمیسیون انتخابات و ناظران تهدید شده اند.

سپین غیر افزود: «نارسایی‌های تخنیکی در 11 محل وجود داشته که تاثیر منفی بر اشتراک مردم داشته و کار کمیسیون را با سکتگی مواجه کرده است. غیرحاضری کارمندان در هفت محل دیده شده که این هم بر کار کمیسیون تاثیر داشته است».

اما کمیسیون انتخابات در واکنش به این گزارش “فیفا” می‌گوید برنامه ثبت نام رای دهندگان به خوبی به پیش می‌رود. نور محمد نور، سخن‌گوی کمیسیون انتخابات به دویچه وله گفت که تاکنون بیش از 330 هزار نفر کارت رای دهی گرفته اند.

حضور کمرنگ زنان

براساس گزارش “فیفا”، اشتراک زنان در پروسه ثبت نام کمرنگ بوده و نبود پولیس زن در 12 مرکز ثبت نام، بر حضور زنان تاثیر منفی داشته است. به باور مسوولان این نهاد انتخاباتی، مراکز ثبت نام رای دهندگان بعضا در محلات دور و نامناسب بوده و به این دلیل زنان نتوانسته اند کارت رای دهی بگیرند.

“فیفا” پیشنهاد کرده است که محلات ثبت نام برای زنان در جاهایی باز گردد که از نظر عنعنات رفتن به آنجا برای زنان مشکلی نداشته باشد. همچنان امنیت مراکز ثبت نام زنان باید توسط پولیس زن تامین شود و کارمندان این محلات نیز باید زنان باشند.

در این گزارش آمده است که در 10 هزار مورد، مردم بدون ارایه اسناد، کارت رای دهی گرفته اند که خلاف مقرره کمیسیون انتخابات است.

اما کمیسیون انتخابات می‌گوید بسیاری از زنان در افغانستان هیچ گونه سند هویت ندارند، بنابراین وقتی بدون اسناد ثابت شود که آن‌ها افغان هستند، برای شان کارت داده می‌شود.

این نهاد ناظر انتخاباتی می‌گوید برای پیشرفت موثر پروسه انتخابات، نهادهای امنیتی باید تلاش‌های بیشتری به منظور تامین امنیت مراکز انتخاباتی به خرج دهند. فیفا همچنین از کمیسیون مستقل انتخابات خواست تا با نظارت از محلات ثبت نام، تخلفاتی را که در این روند صورت می‌گیرد به حداقل برساند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *