shark

حقایقی شگفت‌انگیز درباره‌ی کوسه‌ها

داشتن قابلیت‌های عجیب و حیرت‌آور از نورافشانی در زیر آب گرفته تا شکار طعمه‌ها به ‌وسیله‌ی ضربات دم،‌ کوسه‌ها را به یکی از جذاب‌ترین و عجیب‌ترین موجودات در دنیا تبدیل کرده است. در این گزارش به نقل از لایوساینس به تشریح هشت حقیقت عجیب و شگفت‌انگیز درباره‌ی کوسه‌ها می‌پردازیم که شاید تاکنون هرگز به گوش‌تان نخورده باشد. این ویژگی‌های استثنایی در کوسه‌ها عبارتند از:

  1.  شکار طعمه‌ها با ضربات دم

«کوسه‌ماهی‌های دم‌کوب» قادرند با ضربه شدید دم، طعمه را بی‌هوش کنند. ضربات شلاقی دم کوسه‌ها هم‌چنین حباب‌هایی تولید می‌کند که منجر به گیج شدن طعمه می‌شود.

  1. 2.        تولیدمثل غیرلقاحی (بکرزایی)

در آزمایشی در فلوریدا تعدادی از کوسه‌های ماده در بند اسارت مشاهده شدند که بدون مشارکت کوسه‌های نر، اقدام به بکرزایی کردند. در سال 2001 میلادی نیز مشاهده‌ی یک «کوسه‌ی سرچکشی» در باغ‌وحش «هنری دورلی» ایالت «نبراسکا» در آمریکا که توانسته بود بدون تماس با کوسه‌ی نر اقدام به بچه‌زایی کند، حیرت دانش‌مندان را برانگیخت. این مورد یکی از نمونه‌های بکرزایی است که جنین از طریق لقاح خارجی قادر به شکل‌گیری است. این قابلیت پیش از این در انواع حیوانات به‌جز پستان‌داران مشاهده شده بود.

  1. 3.        درخشش در اعماق آب

«کوسه‌های نورافکن» برای تغییر ظاهر خود در اعماق اقیانوس‌ها از خود نور منتشر می‌کنند. در این حالت این کوسه‌ها هیچ‌گونه سایه‌ای از خود تولید نمی‌کنند. گونه‌ای از کوسه‌های فانوسی موسوم به «کوسه‌های مخملی» از برخی اندام‌های خود نور ساطع می‌کنند که این نور ضمن غیرقابل دید کردن، آن‌ها را از شر مهاجمان حفاظت می‌کند.

  1. 4.       دندان‌های ضدپوسیدگی

نتایج یک مطالعه که در سال 2012 میلادی در نشریه‌ی Structural Biology منتشر شد نشان داد مینای دندان‌ کوسه‌ها از ماده‌ای شیمیایی به نام «فلوروآپتیت» تشکیل شده که این ماده در برابر باکتری‌های حاصل از اسید بسیار مقاوم‌ است. این مسئله نیز با این حقیقت هم‌راه است که کوسه‌ها در طول حیات خود دندان‌های جدید در می‌آورند. این بدین معنا است که کوسه‌ها سلامت دندان فوق‌العاده‌ای دارند.

  1. 5.       قاتلان آرام و خون‌سرد

کوسه‌ی گرینلند یکی از کندترین ماهیانی است که تاکنون شناسایی شده؛ اما با این حال در نهایت آرامش، طعمه‌های بزرگی را شکار می‌کند. در معده‌ی این شکارچی خون‌سرد، بقایای حیواناتی نظیر گوزن شمالی، خرس قطبی و حتا فوک‌های تندرو مشاهده شده است. به نظر می‌رسد کوسه‌های گرینلند به فوک‌هایی که برای حفاظت از حمله‌ی خرس‌های قطبی در داخل آب می‌خوابند، حمله می‌کنند.

  1. 6.       پوست نازک

پوست کوسه‌های ماده از پوست کوسه‌های نر بسیار نازک‌تر است. دکتر «دیوید شیفمن»، دانشجوی دکترای دانشگاه میامی ‌و یکی از محققان کوسه‌ها می‌گوید: از آن‌جا که کوسه‌ی نر در مواجهه با کوسه‌ی ماده اقدام به گاز گرفتن آن‌ها می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد کوسه‌های حامله در مسیرهای مهاجرتی از شرق اقیانوس آرام برای در امان ماندن از گاز گرفتن کوسه‌های نر از آن‌ها دوری می‌کنند.

  1.  کوسه‌های شیرینی‌بُر Cookie Cutter shark

«کوسه‌های شیرینی‌بُر» قادرند با حمله به کوسه‌های دیگر، آن‌ها را گاز گرفته و با کندن گوشت بدن آن‌ها، حفره‌هایی گرد به شکل قالب شیرینی یا شیر یخ ایجاد کنند. این کوسه‌ها هم‌چنین تمایل شدیدی به گاز گرفتن کابل‌های زیردریایی دارند. این رفتار آن‌ها سبب شده است که کارشناسان نسبت به استفاده از کابل‌هایی با عایق فایبرگلاس و ضد گاز گرفتگی اقدام کنند.

  1. 8.       کوسه‌های دهان‌گشاد

کوسه‌های دهان‌گشاد یکی از نادرترین گونه‌های کوسه‌ها اند که کم‌تر از 100 نمونه‌ از آن‌ها تاکنون مشاهده شده است. این کوسه برای نخستین بار در سال 1976 میلادی در حالی مشاهده شد که در‌هاوایی با یک ناو جنگی در‌هاوایی برخورد کرد‌ و در لنگر آن گیر افتاده بود. این کوسه می‌تواند تا طول 4.6 متر رشد کند. کوسه‌ی دهان‌گشاد با مکش آب دریا از پلانک‌تون‌ها و ستاره‌های دریایی تغذیه می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *