سازمان همکاری اسلامی

سازمان همکاری اسلامی از طالبان خواست که با آتش‌بس فوری موافقت کنند

سازمان همکاری اسلامی در پایان نشست دو روزه‌‌ی وزیران خارجه‌ی کشورهای عضو این سازمان، از طالبان خواسته است که خشونت‌ها را کاهش داده و به تأمین عاجل آتش‌بس توافق کنند.

نشست شورای وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به تاریخ هفتم و هشتم قوس در شهر نیامی، پایتخت نایجریا برگزار شد. سازمان همکاری اسلامی ضمن محکوم‌کردن حملات تروریستی اخیر در افغانستان، از مذاکرات صلح در این کشور نیز حمایت کرده است.

کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در چهل‌وهفتمین نشست شورای وزیران خارجه‌ی این سازمان سه قطع‌نامه‌ی مختلف در مورد وضعیت افغانستان، جنایات داعش و ابتکارات منطقه‌ای در حمایت از افغانستان صادر کرده‌اند.

سازمان همکاری اسلامی از علما و نهادهای مذهبی در کشورهای عضو این سازمان خواسته است تا جنگ در افغانستان را تحریم و در حمایت از مذاکرات صلح موضع‌گیری کنند.

این سازمان در کنار حمایت از مذاکرات صلح افغانستان، از جامعه جهانی نیز خواسته است که از این روند حمایت کنند. این سازمان از کشورهای عضو نیز خواسته است که از روند صلح افغانستان حمایت کنند تا در نهایت منجر به یک راه حل سیاسی شود.

به گفته‌ی این سازمان، مبنای راه حل سیاسی باید قطع خشونت، قطع رابطه با گروه‌های تروریستی، حفاظت و تقویت دست‌آوردهای دموکراتیک و پیشرفت‌ها در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ۱۹ سال گذشته و رعایت قانون اساسی برای تمام مردم افغانستان باشد.

در همین حال، وزارت خارجه‌ی افغانستان از این صدور قطع‌نامه‌های سازمان همکاری اسلامی در حمایت از افغانستان استقبال کرده و آن‌را به‌عنوان تجدید قوا و دیدگاه مشترک جامعه اسلامی در حمایت از افغانستان دانسته است.

وزارت خارجه گفته است که دولت جمهوری اسلامی افغانستان علاقمند است تا با سازمان همکاری اسلامی از نزدیک در مورد محتوا و تطبیق این قطع‌نامه‌ها کار کند.