احمد ضیا مسعود: انتخابات یک برنده و یک بازنده دارد

اطلاعات روز: احمد ضیا مسعود، از اعضای ستاد انتخاباتی تحول و تداوم دیروز در یک گردهم‌آیی زیر نام «نقش زنان در نظام سیاسی افغانستان» در کابل گفت که انتخابات یک برنده و یک بازنده دارد؛ ستاد انتخاباتی عبدالله در صورتی که در انتخابات پیروز نشود، نباید کرسی ریاست اجرایی را بگیرد و باید به عنوان اپوزیسیون باقی بماند.

او می‌گوید، ستاد انتخاباتی عبدالله نباید با فشارهای خارجی در حکومت آینده سهیم شود. مسعود تأکید کرد که نیازی به تشکیل حکومت ائتلافی نیست و برای تشکیل دولت آینده به‌جز انتخابات هیچ راه‌کار دیگری قابل قبول نیست. او می‌گوید: «هر‌گونه تعامل سیاسی، زد‌و‌بند سیاسی و ائتلاف سیاسی به‌جز‌ از طریق انتخابات را به‌صورت مطلق رد می‌کند».

این عضو تیم تحول و تداوم گفت، معاملات پشت پرده‌ی سیاسی، کنارآمدن‌ها، فشار خارجی‌ها و موضوع‌های جانبی دیگر خلاف آرزوهای مردم است. این اظهارات احمد‌ضیا مسعود‌ به‌دنبال توافق اشرف غنی و عبدالله با پادرمیانی جان کری، وزیر خارجه‌ی امریکا مبنی بر تفتیش تمام آرا و تشکیل حکومت وحدت ملی مطرح شد.

پس از افزایش جنجال‌های انتخاباتی نامزدان با میانجی‌گری جان کری به توافق رسیدند، پس از تفتیش تمام آرا، هر‌دو طرف نتایج انتخابات را بپذیرند و نا‌مزد برنده باید حکومت وحدت ملی را ایجاد کند. در حکومت وحدت ملی نامزد برنده رییس جمهور و نامزد بازنده رییس شورای اجرایی حکومت می‌شود.

با این حال، احمد‌ضیا مسعود، عضو تیم تحول و تداوم دیروز گفت، اگر کمیسیون انتخابات تیم اصلاحات و هم‌گرایی را برنده‌ی انتخابات اعلام کند، تقاضای حکومت ائتلافی و مشرکت از ‌طرف ما نخواهد شد و تیم اصلاحات و هم‌گرایی نیز از ما این توقع را نکند. پس از آن‌که انتخابات به دور دوم رفت، احمد ضیا مسعود به اشرف غنی احمدزی پیوست.

هر‌دو طرف توافق کردند، در صورتی که تیم تحول و تداوم برنده‌ی انتخابات شود، پست اجرایی ایجاد شود و در رأس آن احمد‌ضیا مسعود قرار بگیرد. در همین حال، فیض‌الله ذکی، سخن‌گوی تیم تحول و تداوم اظهارات دیروز احمد‌ضیا مسعود را شخصی خوانده و گفته است، تیمش به حکومت وحدت ملی متعهد است.

با این حال، فضل‌الرحمان ارویا، از سخن‌گویان ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله می‌گوید، از اظهارات مسعود معلوم می‌شود که بین اعضای تیم تحول و تداوم اختلاف نظر‌ پیدا شده است. این ‌عضو ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله روی تشکیل حکومت وحدت ملی تأکید کرده است.

انتقاد از تغییر نظام

مسعود در همایش دیروز از تغییر نظام سیاسی که در آن قدرت بین رییس جمهوری و نخست‌وزیر تقسیم شود، انتقاد کرد و گفت، این کار باعث بی‌نظمی و بی‌ثباتی در کشور می‌شود. این در حالی است که او در چند سال گذشته و زمانی ‌که در رأس جبهه‌ی ملی قرار داشت، از نظام ریاستی انتقاد می‌کرد.

او تأکید کرد، باید نظام افغانستان از ریاستی به پارلمانی تغییر کند. گفتنی است که براساس توافق نامزدان، هر نامزدی که پس از تفتیش آرا برنده‌ی انتخابات شود، پست اجرایی را در دولت ایجاد کند و در مدت دو سال این پست را با برگزاری جرگه‌ی بزرگ و تعدیل‌ قانون اساسی، به مقام نخست‌‌وزیری تبدیل نماید.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *