کشتار بی‌رحمانه در غور: 14 فرد ملکی به دلیل هویت قومی‌شان تیرباران شدند

اطلاعات روز: مقام‌های محلی ولایت غور می‌گویند، شورشیان طالب 14 فرد ملکی مربوط به قوم هزاره را از سه بس پایین کرده و تمام آنان را به قتل رسانده‌اند. یک نو‌عروس و داماد نیز شامل قربانیان این رویداد‌ند. این رویداد پنج‌شنبه شب در منطقه‌ای موسوم به «بادگاه» در 25 کیلومتری فیروز‌کوه (چغچران) مرکز ولایت غور رخ داده است.

انور رحمتی، والی غور می‌گوید، این واقعه زمانی روی داد که سه مینی بس حامل افراد ملکی از شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور عازم کابل بودند. به گفته‌ی او، شورشیان طالب این مینی بس‌ها را متوقف کرده و بعد مسافران آن را بر اساس اسناد هویت‌شان به دو گروه (هزاره و غیر‌هزاره) تقسیم کرده‌اند.

رحتمی می‌گوید، شورشیان طالب 14 فرد «هزاره» را به شکل «فجیع و بی‌حمانه» شکنجه کرده و سپس با ضرب گلوله کشته‌اند. والی غور تأیید کرده است که شورشیان طالب متباقی مسافران این بس‌ها را رها کرده‌‌اند. قربانیان سه زن و 10 مرد و یک کودک بودند. چهار تن این قربانیان اعضای یک خانواده و شامل عروس و داماد اند. این عروس و داماد دو روز پیش باهم عروسی کرده بودند. هم‌چنان 5 قربانی از منطقه دایمرداد و یک نفر از پنجاب و یک دانشجوی اکادمی نظامی از پسابند بوده اند.

این افراد قصد داشتند روزهای عید را در کابل سپری کنند. رحمتی، عاملان قتل را این افراد را شورشیان محلی طالب محلی دانسته و می‌گوید، آنان پس از شکست از ولسوالی چارسده‌ی ولایت غور، به کشتار افراد ملکی آغاز کرده‌اند. شورشیان طالب هنوز مسئولیت این رویداد را به عهده نگرفته، اما چنین حملات از سوی آنان صورت می‌گیرد.

شورشیان طالب معمولاً مسئولیت رویدادهایی را که منجر به قتل افراد ملکی می‌شوند، به عهده نمی‌گیرند. رحمتی می‌گوید، پس از انجام این رویداد با عمر داوودزی، وزیر امور داخله‌ی کشور صحبت تیلفونی کرده و از او خواسته که نیروی بیش‌تر به این ولایت اعزام کند. به گفته‌ی او، در این مورد پاسخ قاطعی دریافت نکرده، اما امیدوار است درخواستش پذیرفته شود.

این نخستین بار نیست که شورشیان طالب و حامیان خارجی‌شان در کشور افراد ملکی را با ضرب گلوله به قتل می‌رسانند. چندی پیش نیز آنان دست‌کم 17 فرد ملکی را در مربوطات ولایت دایکندی در مرکز کشور بدون دلیل به ضرب گلوله کشتند. پیش‌تر سازمان ملل با نشر گزارشی از افزایش 24 درصدی تلفات افراد ملکی در کشور خبر داد.

در گزارش این سازمان آمده است که عاملان اکثر کشتار افراد ملکی، شورشیان طالب بوده‌‌اند. با این حال، شماری از شهروندان کشور از حکومت به‌شدت انتقاد کرده و می‌‌گویند که در جریان 13 سال گذشته در برابر شورشیان طالب سیاست روشن نداشته است. آنان خواستار تغییر سیاست حکومت در برابر طالبان شده‌اند.

در همین حال، حامد کرزی، رییس جمهوری کشور کشتار افراد ملکی در ولایت غور را با شدیدترین الفاظ محکوم کرد. دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد، حامد کرزی این کار طالبان را وحشیانه خوانده و گفته است، هدف قرار دادن افراد بی‌گناه، به‌خصوص زنان و کودکان معصوم، یک عمل نابخشودنی و خلاف تمامی ارزش‌های دینی و انسانی است.

حامد کرزی به مسئولان امنیتی دستور داده است که چگونگی وقوع این حادثه‌ی تروریستی را جداً پی‌گیری کنند. براساس خبرنامه‌ی ریاست جمهوری، حامد کرزی مراتب هم‌دردی و تسلیت عمیق خویش را به بازماندگان شهدا ابراز کرده و از بارگاه خداوند برای آنان صبر جمیل تمنا نموده است.

کشتار این افراد ملکی واکنش‌هایی را در فیس‌بوک نیز به‌دنبال داشت. شماری از کاربران نوشته‌اند، آن‌گونه که والی غور به عنوان یک مقام دولتی می‌گوید، 14 نفر‌ کشته در غور از موتر پیاده شده‌اند، اسامی این افراد تک تک پرسیده شده، تفکیک هویت شده و از دیگر مسافران جدا شده‌اند، دست‌های‌شان از پشت بسته‌، شکنجه شده و سپس تیر‌باران شده‌اند. این یعنی علت مرگ‌شان صرفا قومیت، تبار و قیافه بوده‌ است. به باور آنان، این نوع کشتار زنگ خطر جدی‌ای را در کشور به صدا در‌می‌آورد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *