هشدار جوانان به حکومت: به طالبان امتیاز ندهید

اطلاعات روز: شماری از جوانان، نمایندگان شورای ملی و اعضای ائتلاف ملی نهج نوین افغانستان دیروز در یک یک گردهم‌آیی اعتراضی در کابل در برابر حملات اخیر طالبان در ولسوالی‌های ارگون پکتیکا و لعل و سرجنگل غور از حکومت خواستند،‌ در برابر طالبان سیاست مشخصی را روی دست گیرد و دیگر به آنان امتیاز ندهد.

آنان با انتقاد شدید از حکومت گفتند، با وجود قتل ده‌ها غیر‌نظامی از سوی شورشیان گروه طالب، کاخ ریاست جمهوری با این گروه مدارا می‌کند. از سویی هم، اعضای ائتلاف ملی نهج نوین افغانستان تکرار کشتار افراد ملکی و نظامی، از جمله حمله‌ی خون‌بار ولایت‌های پکتیکا و غور را به سیاست‌های مبهم دولت در برابر مخالفان پیوند دادند.

در رویداد خونین ارگون پکتیکا بیش از 89 فرد ملکی کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند. چندین روز بعد از این رویداد، چند روز قبل از عید سعید فطر، طالبان دست‌کم 16 غیرنظامی را در غور گلوله‌باران کردند. این عمل طالبان واکنش‌های شهروندان را به‌دنبال داشت و آنان با راه‌اندازی تظاهرات، طالبان را دشمن مردم و نوکران بیگانان خواندند.

نصرالله مصباح، رییس ائتلاف ملی نهج نوین افغانستان دیروز در یک گردهم‌آیی در کابل گفت: «اظهارات رییس جمهور کرزی در این مورد که گویا نیروهای امنیتی از سلاح‌های سنگین در برابر طالبان استفاده نکنند، نشان‌گر این است که او به‌شدت طالبانی فکر می‌کند و این گروه شوم را به رسمیت می‌شناسد».

او هم‌چنان از آزادی زندانیان خطرناک از بازداشتگاه‌های کشور به‌شدت انتقاد کرد و گفت، این امتیازدهی برای طالبان از اشتباهات تاریخی حکومت است. در همین حال، شماری از نمایندگان مجلس که در گردهم‌آیی حضور داشتند، گفتند که  مذاکره با طالبان نباید به معنای فراموشی جان شهروندان کشور باشد.

رقیه نایل، نماینده‌ی مردم غور در مجلس نمایندگان گفت: «زمانی که نظام دموکراسی در کشور حاکم نبود، دیده شده که انسان‌ها ‌یک‌دیگر را در کشور خوردند‌ و جنایت‌های فجیعی انجام دادند. در حال حاضر نیز به دلیل مشخص نبودن سیاست دولت در برابر طالبان، زیر چتر همین نظام جنایت‌‌های انسانی صورت می‌گیرد».

به‌دبنال آن، اسدالله سعادتی، نماینده‌ی مردم دایکندی در مجلس نمایندگان نیز تأکید کرد، دشمن [طالبان] زبان صلح و مصالحه را نمی‌داند. از درب نرمش درآمدن با این گروه، خطرهای بیش‌تری را به‌دنبال دارد. آگاهان دین نیز کشتار غیر‌نظامیان توسط گروه طالبان را وحشیانه خوانده و می‌گویند، در نظام اسلام کشتار افراد ملکی و به‌خصوص مسلمان، جایز نیست.

در همین حال، شماری از باشندگان کابل می‌گویند، سیاست نرم و مبهم حکومت در برابر طالبان در واقع یک نوع امتیازدهی به این گروه است. از سویی هم‌، آنان از دولت می‌خواهند، در بخش شناسایی عاملان کشتارهای اخیر غیر‌نظامیان، به‌خصوص ولایت‌های پکتیکا و غور، گام عملی بردارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *