چه کسی از افغانستان در نشست ناتو نمایندگی می‌کند؟

اطلاعات روز: قرار است نشست سران کشورهای عضو ناتو در ماه بعدی برگزار شود. در این نشست روی مأموریت جدید ناتو و پایان مأموریت جنگی آنان در کشور بحث می‌شود. اما ناتو در حال حاضر با این سوال مواجه است که چه کسی در این نشست از افغانستان نمایندگی می‌کند.

این در حالی است که جنجال‌های انتخاباتی هنوز حل نشده و به‌طور دقیق مشخص نیست که رییس جمهور جدید چه وقت به کارش آغاز می‌کند. قبلاً برنامه‌ریزی شده بود که رییس جمهور جدید به تاریخ11 اسد سوگند وفاداری یاد کند، اما به دلیل جنجال‌های انتخاباتی و بازشماری تمام آرا، این تاریخ لغو شد.

حضور حامد کرزی نیز در این نشست مشکل‌ساز است؛ چون مدت حکومت قانونی او به پایان رسیده است. از سویی هم، روابط حامد کرزی با امریکا و ناتو به دلیل سر باز‌زدن از امضای پیمان امنیتی با امریکا تیره شده و گمان نمی‌رود که از او خواسته شود تا در نشست سران کشورهای ناتو به نمانیدگی از افغانستان اشتراک کند.

در همین حال، یک دیپلمات غربی که خواسته نامش فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفته است، ناتو نمی‌خواهد حامد کرزی در نشست شهر ولز شرکت کند. اما او می‌گوید، احتمال دارد از رییس جمهور کرزی یا اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله، دو نامزد انتخابات خواسته شود تا در نشست سران کشورهای عضو ناتو اشتراک کنند.

از سویی هم، یک دیپلمات دیگر غربی می‌گوید، اگر نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تا برگزاری نشست سران ناتو اعلام نشود، یکی از گزینه‌ها این است که از میان وزیران خارجه، دفاع یا داخله‌ی افغانستان دعوت ‌شود تا در نشست ناتو و مجمع عمومی ملل متحد اشتراک کند.

با این حال، ایمل فیضی، سخن‌گوی ریاست جمهوری کشور در این مورد نظر دیگری دارد. او می‌گوید، نتایج نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تا سوم سنبله معلوم می‌شود. فیضی دیروز به خبرگزاری رویترز گفته است، تا اواخر ماه آگست سال جاری میلادی 2014 مراسم تحلیف رییس جمهور جدید برگزار می‌شود.

او تأکید دارد، در نشست سران ناتو رییس جمهور جدید افغانستان اشتراک می‌کند. به گفته‌ی فیضی، بیش از این تأخیر در اعلام نتایج انتخابات قابل تحمل نیست و نه در این پروسه بیش از این تأخیر به عمل آمده می‌تواند. در همین حال، طاهر زهیر، از اعضای تیم تحول و تداوم می‌گوید، امیدوار است که روند انتخابات قبل از نشست ناتو تمام شود.

به گفته‌ی او، رییس جمهور جدید باید در این نشست اشتراک کند. ظهیر گفته است، تیم تحول و تداوم قبل از اعلام نتایج انتخابات در این نشست اشتراک نمی‌کند. اما محمود صیقل، عضو تیم اصلاحات و هم‌گرایی می‌گوید، اشتراک حامد کرزی در این نشست غیرقانونی است و باید هردو نامزد انتخابات در نشست سران ناتو اشتراک کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *