کمیسیون انتخابات: روند بازرسی آرا دیگر به تأخیر نمی‌افتد

اطلاعات روز: پس از چندبار توقف در روند تفتیش آرا، قرار بود این روند دیروز دوباره آغاز شود، اما به دلیل عدم توافق نامزدان روی کارشیوه‌ی ابطال آرا، بازهم به تأخیر افتاد. این در حالی است که هفته‌ی گذشته یوسف نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات در یک نشست خبری مشترک با یان کوبیش گفت، ستادهای انتخاباتی نامزدان بر سر معیارهای ابطال آرا توافق کرده‌اند.

او افزود، بازرسی آرا از روز شنبه، 10 اسد از سر گرفته می‌شود، اما دیروز بازهم روند تفتیش آرا آغاز نشد. مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات دیروز گفتند، صبح روز شنبه ناظران ستاد احمدزی و ناظران بین‌المللی به مقر کمیسیون رفتند و به آنان گفتند که روند تفتیش آرا به درخواست تیم عبدالله برای ۲۴ ساعت دیگر به تأخیر افتاده است.

در همین حال، مسئولان کمیسیون انتخابات و ستاد اشرف غنی احمدزی گفته‌اند که از ساعت هفت امروز چه تیم عبدالله وارد روند شود یا نشود، بازرسی آرا از سر گرفته می‌شود. این درحالی است که پیش‌تر سخن‌گوی حامد کرزی گفته بود، تأخیر در اعلام نتایج نهایی انتخابات قابل قبول نیست و این روند باید به‌زودی به پایان برسد تا مراسم تحلیف در 3 سنبله برگزار شود.

یوسف نورستانى، رییس کمیسیون مستقل انتخابات دیروز به رسانه‌ها گفت: «ديگر تأخيری در روند تفتيش آرا به وجود نمی‌آید. امروز اگر تيم دکتر عبدالله در روند تفتيش آرا اشتراک هم نکند، ما اين روند را در حضور نمايندگان سازمان ملل و ناظران ملى و بين‌المللى و نمايندگان تيم اشرف غنى آغاز می‌کنیم».

اما ستاد انتخاباتی عبدالله دیروز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد، در قالب بسته‌ی پیش‌نهادی سازمان ملل به‌صورت کامل به تقلب گسترده و سازمان‌ یافته رسیدگی نمی‌شود. این ستاد خواهان افزایش معیارهای رسیدگی به تقلب شده است و در این راستا پنج اصل تازه را به سازمان ملل پیش‌نهاد کرده است.

ستاد انتخاباتی عبدالله می‌گوید، در این مورد مذاکرات میان رهبری تیم اصلاحات و هم‌گرایی، سفارت امریکا و نمایندگی سازمان ملل در کابل ادامه دارد. در این رابطه عبدالله با جان کری تیلفونی صحبت کرده است. در اعلامیه‌ی ستاد انتخاباتی عبدالله آمده است، تا نهایی شدن این مذاکرات و توافق نهایی روی محتوا و مفاد کارشیوه‌ی ابطال آرا، ناظرانش در روند تفتیش اشتراک نمی‌کنند.

این ستاد خواسته است که روند تفتیش تا نهایی شدن این توافق به تأخیر بیفتد. اما یان کوبیش، نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل در کابل دیروز به رسانه‌ها گفت که عبدالله در رخصتى‌هاى عيد در سفر بود و بعد از برگشت به کشور، خواهان وضاحت در مورد کارشیوه‌ی ابطال آرا که از سوى يوناما ترتيب شده بود، گردید.

او می‌گوید که به همين دليل از کميسيون خواهان تعويق روند تفتيش تا امروز شده و اميدوار است که اين روند پس از گفت‌وگوها با تيم عبدالله به روز یک‌شنبه دوباره آغاز شود. او هم‌چنان در مورد کارشیوه‌ی ابطال آرا گفت، بعضى موارد در لايحه‌ی گذشته که در کميسيون مستقل انتخابات وجود داشت، اضافه شده است.

توقف روند تفتیش آرا واکنش نهادهای ناظر بر انتخابات را نیز به‌دنبال داشته است. محمد نعيم ايوب‌زاده، رييس بنياد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) می‌گويد، روند تفتیش آرا سیاسی و پیچیده شده و به گفته‌ی او، اگر این روند ‌اين‌گونه پیش برود، نتیجه‌ی مطلوب را به‌دنبال نخواهد داشت.

به گفته‌ی او، در تفاهم سیاسی صلاحیت‌ها تفکیک نشده و نامزدان در رأس قرار گرفته‌اند. در حال حاضر کمیسیون مطابق به خواست نامزدان عمل می‌کند که این خود روند تفتیش آرا و اعلام نتایج را با مشکل مواجه کرده است. در همین حال، فهيم نعيمى، سخن‌گوى فیفا می‌گوید، کميسيون انتخابات بايد مستقل و مطابق به قانون وظایف خود را ‌پیش ببرد.

او می‌گوید که روند تفتیش آرا هرچه زودتر پایان یابد. به گفته‌‌ی نعیمی، توقف روند تفتیش آرا، بر مردم تأثیر منفی گذاشته و اعتماد مردم را نسبت به روند انتخابات در آینده نیز از بین برده است. او تأکید کرده است، ادامه‌ی چنین مشکل‌ها روی اشتراک مردم در انتخابات آینده تأثیر منفی دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *