وزارت انرژی و برق: کار عملی پروژه‌ی برق «کاسا یک هزار» آغاز می‌شود

اطلاعات روز: مقام‌های وزارت انرژی و آب کشور می‌گویند، کار عملی پروژه‌ی برق «کاسا یک هزار»‌ در جریان سال 2015 میلادی آغاز می‌شود. غلام فاروق قاضی‌زاده، معاون این وزارت دیروز به رادیو آزادی گفته است، با تطبیق این پروژه افغانستان سالانه 65 میلیون دالر عاید به‌دست می‌آورد.

او می‌گوید، قرار است نشستی به هدف نهایی‌سازی اسناد این پروژه در ماه جاری میان وزیران انرژی و آب چهار کشور دخیل در این پروژه در شهر دوبی برگزار شود. «کاسا یک هزار» پروژه‌ی انتقال یک هزار و سه صد میگاوات برق آبی از قرغیزستان و تاجکستان از طریق افغانستان به پاکستان است.

در نظر است ‌این برق تولید شده از کشورهای تاجکستان و قرغیزستان به افغانستان و پاکستان صادر شود. از این میان سه صد میگاوات برق در افغانستان مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک هزار میگاوات دیگر آن به پاکستان انتقال می‌یابد. بر اساس معلومات وزارت انرژی و آب، برای عملی شدن این پروژه‌ نُه صد و پنجاه میلیون دالر در نظر گرفته شده است.

سهم افغانستان در این پروژه سه صد و پنجاه میلیون دالر است که از کمک‌های بلاعوض بانک جهانی تمویل می‌شود. با این حال، شماری از کارشاسنان مسایل اقتصادی تطبیق پروژه‌ی برق «کاسا یک هزار» را برای اقتصاد کشور مهم خوانده، اما تأکید کرده‌‌اند که روی تأمین امنیت مسیر تطبیق این پروژه توجه جدی شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *