نی: خشونت عليه خبرنگاران 50 درصد افزايش يافته است

اطلاعات روز: مسئولان ديده‌بان رسانه‌هاى آزاد افغانستان یا نی می‌گویند، خشونت علیه خبرنگاران در کشور 50 درصد افزایش یافته است. آنان عوامل اصلی افزایش خشونت علیه خبرنگاران را کم‌‌توجهی وزارت اطلاعات و فرهنگ و محاکمه نکردن عاملان خشونت علیه خبرنگاران عنوان کرده‌اند.

صدیق‌الله توحیدی، رییس نی دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت که از آغاز سال جاری خورشیدی تاکنون، ۶۰ قضیه‌ی خشونت علیه خبرنگاران در این نهاد ثبت شده‌اند. او هم‌چنان می‌گوید، در این مدت دست‌کم شش خبرنگار به قتل رسیده‌اند و این آمار افزایش 50 درصدی خشونت در برابر خبرنگاران را نشان می‌دهد.

توحیدی افزود، از سال 2001 تا سال 2013، در هر سال به شکل اوسط سه خبرنگار در کشور کشته شده‌اند. او از وضعیت خبرنگاران در کشور اظهار نگرانی کرد و گفت که وزارت اطلاعات و فرهنگ مسئولیت مستقیم در قبال حمایت از خبرنگاران دارد، اما این وزارت تاکنون کارى بالاتر از ایجاد انجمن و اتحادیه‌های صنفی انجام نداده است.

او می‌گوید، عامل اکثر این قتل‌ها، طالبان اند؛ اما مسئول باقی موارد مقام‌های حکومتی اند. توحیدی از حکومت آینده خواست که در کاهش خشونت و پی‌گیری دوسیه‌ی عامل خشونت علیه خبرنگاران توجه کند. به گفته‌ی او، حکومت فعلی در 13 سال گذشته این کار را انجام نداده است.

به‌دنبال آن، فهیم دشتی، رییس اجرایی اتحادیه‌ی ملی ژورناليستان افغانستان خشونت در برابر خبرنگاران را نگران کننده خواند و گفت که در جریان سال جاری 27 قضیه‌ی خشونت در این اتحایه نيز ثبت شده‌اند. او اما افزود که به بیش‌ترین این موراد رسیدگی صورت گرفته است. دشتی گفت، قضیه‌‌اى که با ما در میان گذاشته شده، حتماً از طریقی حل شده است.

او افزود که در دوماه گذشته خشونت علیه خبرنگاران به‌طور چشم‌گیر افزایش یافته است. دشتی از خبرنگاران و مسئولان رسانه‌ها خواست، در صورتی که با کدام مورد خشونت بر‌خوردند، اتحادیه و انجمن‌های صنفی خبرنگاران را در جریان بگذارند تا از حقوق‌شان دفاع کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *