ثریا دلیل: تغذیه‌‌ با شیر مادر، مرگ‌و‌میر کودکان را 22 درصد کاهش می‌دهد

اطلاعات روز: ثریا دلیل، وزیر صحت ‌عامه‌ی کشور می‌گوید که تغذیه‌ی نوزادان با شیر مادر در ساعت‌های پس از تولد، 22 درصد مرگ‌و‌میر آنان را کاهش می‌دهد. او هم‌چنان افزود، هرگاه در 6 ماه اول پس از تولد به کودکان خالص شیر مادر داده شو‌د، مرگ‌و‌میر آنان 13 درصد کاهش می‌یابد.

این در حالی است که سالانه هزاران کودک در کشور از اثر سوء تغذى به امراض مختلف مواجه شده و صدها تن آنان به همین دلیل جان مى‌دهند. وزیر صحت عامه‌ی کشور می‌گوید، تغذيه‌ی کودک با شير مادر براى دو سال، از حمل‌هاى پى‌درپى، مبتلا شدن مادران به سرطان‌هاى سينه و بيمارى شکر جلوگيرى مى‌کند.

دلیل افزود: «در حال حاضر در کشور ٦٩ درصد نوزادان در ساعات پس از تولد و ٥٨ درصد کودکان در شش ماه اول تولد از شير مادر تغذيه می‌کنند. وزارت صحت‌عامه تلاش دار‌د تا اين رقم را به بيش از ٩٠ درصد برساند». ثریا دلیل از مادران خواست که در شش ماه اول، به کودکان‌شان بدون شير خودشان، چيز‌ ديگری ندهند.

وزارت صحت‌ عامه‌ی کشور از بخش‌های خصوصی خواست، از وارد کردن شیرهای پوردی بی‌کیفیت که جاگزین شیر مادران می‌شوند، جلوگیری کنند. او این اظهارات را دیروز در نشست تجلیل از هفته‌ی جهانی تغذیه با شیر مادر زیر نام «تغذيه با شير مادر، هدفی به سوى زندگى موفق» در کابل بیان کرد.

هفته‌ی جهانی تغذیه با شیر مادر در ۱۸۰ کشور جهان همه‌ساله در ماه اسد برگزار می‌شود. دلیل، هدف از برگزاری این تجليل را تجديد تعهد براى حفاظت زندگى کودکان و بهبود وضعيت تغذيه‌ی کودکان عنوان کرد. به باور او، تغذيه با شير مادر، صحت‌مندى کودکان را تا اندازه‌‌‌ی زیادی تضمین می‌کند.

دلیل می‌گوید، عدم هم‌کاری با مادران شیرده در خانواده‌ها سبب شده تا شمار‌ زیادی از کودکان از نعمت تغذیه با شیر مادر محروم شوند. او عدم آگاهی مردم را در این مسئله از چالش‌های عمده‌ی دیگر عنوان کرد. در همین حال، شماری از داکتران می‌گویند، مادران به هراندازه‌ای‌ که به نوزادان و کودکان‌شان شیر بدهند، به همان اندازه شیرشان افزایش می‌یابد و نیز برای صحت‌مندی کودکان‌شان مفید است.

با این حال، شماری از مادران در کابل که کودکان‌شان را به‌طور درست شیر داده‌اند، از این کارشان راضی ‌اند؛ اما تعدادی از مادرانی ‌که کودکان شان ‌را به عوض شيرشان، شير پوردی داده‌اند، از کارشان پشیمانند. تاج گل، یکی از مادران در کابل به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت‌: «هفت فرزند دارم. تمام آنان در شش ماه اول از شیر خودم تغذیه کردند. حال به فضل خدا تمام‌شان صحت‌مندند».

ولی خاطره، مادر‌ دیگری که در حال حاضر سه کودک دارد، به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت: «در تولد یک کودکم دچار مریضی شدم. در شش ماه اول به او شیر پودری دادم. حال او ضعیف است و گاه‌گاهی دچار مریضی می‌شود». او اما می‌‌گوید، دو فرزند دیگرش که در شش ماه اول از شیر خودش تغذیه کرده‌اند، حال چاق، توانا و صحت‌مندند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *