پاکستان: به افغانستان حمله می‌کنیم

اطلاعات روز: یک مقام ارشد حکومتی به روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در کابل گفت، پاکستان به‌تازگی به دولت هشدار داده که اگر به خواسته‌هایش جواب مثبت ندهد، به افغانستان حمله می‌کند. این مقام گفته که پاکستان کشور را متهم کرده که برای مقابله با طالبان پاکستانی هم‌کاری نکرده و به همین دلیل، اقدام به حمله می‌کند.

او که خواسته نامش افشا نشود، تأکید کرده است، پاکستان ادعا دارد که بعد از انجام عملیات نظامی در وزیرستان شمالی و دیگر مناطق قبایلی این کشور، طالبان پاکستانی به افغانستان گریخته و در ولایت‌های مرزی با پاکستان، از جمله کنر، پکتیکا و نورستان مرکزهای نظامی ایجاد کرده‌اند.

پژواک گزارش داده است، این مقام ارشد حکومتی در جمع شماری از خبرنگاران این ادعای پاکستان را کاملاً رد کرد. او گفته است، پاکستان در عملیات وزیرستان شمالی به هیچ‌کدام از طالبان افغان و به‌ویژه شبکه‌ی تروریستی حقانی آسیب نرسانده و حتا اعضای این شبکه توسط طیاره و موترها به جاهای امن پاکستان انتقال داده شده‌اند.

این مقام حکومتی با ارائه‌ی اسناد گفته است، حملات مخالفان مسلح به حمایت پاکستان در برخی از ولایت‌های کشور، از جمله هرات، پروان و کاپیسا افزایش یافته است. او می‌گوید، در این اواخر تلفات نیروهای امنیتی کشور نیز افزایش یافته و این برای حکومت قابل تحمل نیست.

پاکستان در حالی تهدید به حمله کرد که به روز یک‌شنبه هفته‌ی جاری شورای امنیت ملی در نشست نوبتی خود به ریاست حامد کرزی اعلام کرد، حضور نظامیان و مشاوران پاکستانی در صفوف تروریستان افزایش یافته است. به‌دنبال آن به روز دوشنبه وزارت خارجه نیز اعلام کرد، پاکستان در مبارزه با تروریزم صادق نیست و از شورشیان حمایت می‌کند.

مقام‌های دولتی همواره تأکید کرده‌اند، در زمینه‌ی حمایت پاکستان از طالبان اسناد کافی در اخیتار دارند. ملیشه‌های پاکستان از چند سال به این‌سو بر برخی مناطق کشور موشک شلیک کرده و بر اساس معلومات مقام‌های امنیتی سرحدی، بر اثر آن ده‌ها نفر کشته و تعدادی زیادی از جنگلات کشور به خاکستر تبدیل شده‌اند.

مردم و حکومت افغانستان بارها حملات پاکستان را محکوم و خواهان توقف آن شده‌اند، اما نتیجه‌ای به‌دنبال نداشته است. با ادامه‌ و افزایش حملات پاکستان، شورای امنیت ملی و وزارت خارجه‌ی کشور چند روز پیش هشدار داد، با در نظرداشت روابط نزدیک مردمان دو کشور، افغانستان به این حملات پاکستان در یک زمان معیین پاسخ به‌مثل می‌دهد.

پاکستان در شرایط حساسی حمایتش‌ از طالبان و نیز حملات موشکی و راکتی خود را بر مناطق شرقی کشور افزایش داده است. از سویی کشور در‌گیر‌ جنجال‌های انتخاباتی است و از طرف دیگر، قرار است نیروهای خارجی در پایان سال جاری کشور را ترک کنند.

با این حال، این مقام ارشد حکومتی دیروز گفت، پاکستان از نفوذ هند در کشور نگران است. به گفته‌ی او، پاکستان ادعا دارد، در حال حاضر هند ١٤ کنسول‌گری را در کشور ایجاد کرده و ١٤ هزار مشاور را در ارتش گماشته است. او با رد این اظهارات پاکستان می‌گوید، هند در شهرهای بزرگ کشور چهار نمایندگی دارد و پاکستان به‌دنبال بهانه است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *