دیده‌بان حقوق بشر به طالبان: از واکسین پولیو جلوگیری نکنید!

اطلاعات روز: مسئولان سازمان دیده‌بان حقوق بشر دیروز اعلام کردند که ممانعت طالبان از فعالیت گروه‌های سیار واکسین پولیو در افغانستان، کودکان این کشور را در معرض خطر جدی قرار داده است. فیلم کاین، معاون بخش آسیای این دیده‌بان می‌گوید، این کار طالبان کمپاین بین‌المللی برای از بین بردن بیماری پولیو را در جهان با خطر مواجه می‌کند.

به گفته‌ی او، بر اثر این بیماری میلیون‌ها تن در جهان هلاک و معیوب شده‌اند. فیلم کاین می‌گوید، گروه طالبان به جای جلوگیری از فعالیت گروه‌های سیار واکسین پولیو، باید با آنان هم‌کاری کند. گروه‌های سیار واکسین پولیو قبل از سال 2001 میلادی در کشور به فعالیت‌شان آغاز کردند.

اما در اوایل ماه فبروری سال جاری طالبان جلوگیری از فعالیت گروه‌های سیار واکسین پولیو را در ولایت هلمند در جنوب کشور آغاز کردند. طالبان با نشر اعلامیه‌‌ای، گروه‌های سیار واکسین پولیو را به فعالیت‌های جاسوسی متهم کردند. با این کار طالبان، بیماری پولیو در ولایت هلمند افزایش یافته است.

مسئولان سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفته‌اند، با آن‌که وزارت صحت عامه‌ی افغانستان با بزرگان محلی ولایت هلمند در مورد آغاز دوباره‌ی کار گروه‌های سیار واکسین پولیو صحبت کرده، اما تاکنون این تلاش‌ها نتیجه نداده‌اند. گفته می‌شود، بزرگان محلی این ولایت به‌طور غیر‌مستقیم با طالبان در ارتباط اند.

افغانستان از جمله‌ی سه کشور در جهان است که هنوز ویروس بیماری پولیو به شکل ساری در این کشور وجود دارد. متخصصان صحی جهان ولایت‌های هلمند و قندهار را به عنوان مرکزهای ساری بیماری پولیو تشخیص داده‌اند. پیش از آغاز ممانعت طالبان، تیم‌های اداره‌ی کودکان سازمان ملل در جنوب کشور، به‌شمول ولایت هلمند، فعالیت داشتند.

در جریان سال‌های گذشته‌ طالبان در قتل، تجاوز و اختطاف‌های کارمندان صحی، به‌شمول گروه‌های سیار واکسین پولیو، دست داشته‌اند. در سال 2012 یک محصل داوطلب در تیم واکسین پولیو در کاپیسا کشته شد و سال گذشته یک کارمند واکسین در جنوب کشور اختطاف شد.

بر اساس قوانین حقوق بشری بین‌المللی، حکومت و طالبان باید حق دست‌رسی مردم ملکی به خدمات صحی را تأمین و حمایت کنند. فیلم کاین، معاون بخش آسیای سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید، در جریان چند دهه‌ جنگ در افغانستان، کودکان این کشور قیمت گزافی را پرداخته‌اند و طالبان باید به تیم‌های سیار واکسین پولیو اجازه‌ی فعالیت بدهند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *