وزارت معارف

وزارت معارف: مکتوب ریاست معارف شهر کابل موقف رسمی وزارت نیست و بررسی می‌شود

وزارت معارف کشور اعلام کرده است که مکتوب ریاست معارف شهر کابل عنوانی مکاتب دولتی و خصوصی در مورد ممنوعیت اجرای ترانه و سرود از سوی دختران بالاتر از ۱۲ سال منعکس‌کننده‌ی موقف و پالیسی رسمی این وزارت نیست.

در اعلامیه‌ی وزارت معارف که امروز (شنبه، ۲۳ حوت) منتشر شده، در آن به نقل از رنگینه حمیدی، سرپرست این وزارت آمده است که این موضوع زیر بررسی است و با تکمیل روند بررسی در صورت نیاز متوسل به اقدام انضباطی نیز خواهد شد.

در اعلامیه همچنان آمده است که رهبری وزارت معارف به حمایت از حق آموزش و حق انتخاب تمامی دانش‌آموزان دختر و پسر برای اشتراک در برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی متعهد است. در اعلامیه تأکید شده است که وزارت معارف قصد ندارد حقوق قانونی و آموزشی دانش‌آموزان را محدود کند.

در بخشی از اعلامیه آمده است: «وزارت معارف نه تنها از سهم‌گیری متعلمین/دانش‌آموزان در فعالیت‌های اجتماعی مانند ترانه‌خوانی، سارندوی و فعالیت‌های ورزشی حمایت می‌کند، بلکه اشتراک دلخواهانه‌ی همه‌ی متعلمین/دانش‌آموزان را در چنین فعالیت‌ها تشویق نموده و اشتراک‌شان را در فعالیت‌های خارج از نصاب فرصتی برای رشد استعدادهای متعلمین/دانش‌آموزان دختر و پسر می‌داند.»

براساس این اعلامیه، وزارت معارف وظیفه خود می‌داند تا مطمیین شود که رهبری مکاتب نه تنها مسئولیت فراهم‌آوری زمینه‌ی اشتراک داوطلبانه‌ی دانش‌آموزان در این گونه فعالیت‌ها را بر عهده گیرند، بلکه اقدامات پیش‌گیرانه‌ای را که سبب کاهش خطر بهره‌گیری از دانش‌آموزان دختر و پسر در مکاتب می‌شود، نیز روی‌دست گیرد.

چند روز پیش مکتوبی از آدرس ریاست معارف شهر کابل عنوانی مکاتب دولتی و خصوصی منتشر شد که در آن گفته شده بود که دختران بالاتر از ۱۲ سال اجازه‌ی اجرای ترانه و سرود در محافل عمومی را ندارند.

نجیبه آرین، سخن‌گوی وزارت معارف در صحبت را روزنامه اطلاعات روز، ضمن تأیید صحت این مکتوب، همچنان گفته بود که این تصمیم وزارت معارف است که قرار است در سراسر کشور تطبیق شود.

این تصمیم با واکنش‌های گسترده مواجه شد. حتی دولت بریتانیا اعلام کرد که ممنوعیت احتمالی اجرای ترانه و سرود در مکاتب تحت حمایت این کشور در افغانستان را بررسی می‌کند.

امروز وحید عمر، مشاور رییس‌جمهور و رییس اداره‌ی ارتباطات عامه و استراتژیک ریاست‌جمهوری امروز در تویتی گفت که هیچ نهادی اجازه ندارد تا خلاف قانون اساسی برای شهروندان کشور حدود تعیین کند.