روند اخذ جریمه‌های ترانسپورتی بانکی می‌شود
عکس: مسعود اندرابی

«تا سه ماه دیگر روند اخذ جریمه‌های ترانسپورتی در افغانستان بانکی می‌شود»

محمدمسعود اندرابی، وزیر امور داخله می‌گوید که قرار است تا سه ماه دیگر روند اخذ جریمه‌های ترانسپورتی بانکی شود. به‌گفته‌ی او، با بانکی شدن این روند، پرداخت جریمه‌ها از طریق پیام کوتاه موبایل صورت خواهد گرفت.

آقای اندرابی در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک خود نوشته است که او پس از دریافت شکایت‌ها، روز گذشته (یک‌شنبه، ۲۴ حوت) به یکی از دروازه‌های ورودی کابل در پلچرخی رفته و با یک پولیس ترافیک نیز از نزدیک صحبت کرده است.

وزیر داخله به نقل از پولیس ترافیک نوشته است: «تعدادی از راننده‌ها بدون جوازسير و جواز رانندگی فعالیت مي‌كنند و زمانی‌که پوليس بالای آن‌ها جريمه وضع می‌کند شكايت می‌کنند و می‌گویند اخاذی وجود دارد.»

به‌گفته‌ی اندرابی، یکی از خلاهای کلان، اخذ جریمه‌های ترانسپورتی به شکل فزیکی است که این روند زمینه را برای فساد فراهم می‌کند.

او از مسئولان شرکت‌های ترانسپورتی و رانندگان که قبلا از اخاذی پولیس در شاهراه‌ها شکایت داشتند، خواسته است که شناس‌نامه‌ی الکترونیکی گرفته و مسئولیت شهروندی‌شان را ادا کنند.

وزیر داخله همچنان در ادامه نوشته است: «ما در وزارت امور داخله برنامه G2C یعنی ارتباط برقی حكومت و مردم را آغاز و تطبیق می‌کنیم. بسیاری سیستم‌ها اصلاح می‌شوند و فساد با همکاری و مشارکت مردم از بین خواهد رفت.»

این درحالی است که پیش از این مسئولان شرکت‌های ترانسپورتی و رانندگان از اخاذی پولیس در مسیر شاهراه‌ها شکایت داشتند. آن‌ها برای مدتی شاهراه‌ها را مسدود کرده بودند.

به دنبال آن، مسعود اندرابی اعلام کرد که خودش مسئولیت رسیدگی به اتهامات اخاذی در مسیر شاهراه‌ها را بر عهده می‌گیرد. او در نخستین اقداماتش ده‌ها منسوب پولیس را از وظایف‌شان برکنار کرد.