چاک هیگل: در مورد افغانستان با مقام‌های هند گفت‌و‌گو می‌کنم

اطلاعات روز: چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا با مقام‌های هندی در مورد وضعیت جاری افغانستان گفت‌و‌گو می‌کند. او به روز جمعه، 17 اسد برای گسترش روابط امریکا و هند و گفت‌و‌گو و روی وضعیت جاری کشور، وارد دهلی جدید شده است. هند از جمله‌ی کشورهای متحد امریکا در جنگ با تروریزم در کشور به شمار می‌رود.

این کشور بارها از خروج نیروهای بین‌‌المللی در پایان سال 2014 از کشور ابراز نگرانی کرده است. هند در 13 سال گذشته برای رشد اقتصادی و از بین بردن لانه‌های تروریزیم در کشور، در حدود 2 میلیارد دالر کمک کرده است. وزیر دفاع امریکا برای یک سفر سه روزه وارد دهلی جدید شده است.

او می‌گوید، در این سفر با مقام‌های هندی در مورد وضعیت امنیتی و اقتصادی افغانستان با مقام‌های هند، از جمله نخست‌وزیر هند بحث می‌کند. این در حالی است که قرار است در پایان سال نیروهای خارجی کشور را ترک کنند. هفته‌ی گذشته رسانه‌های امریکا به نقل از چاک هیگل گزارش دادند، واشنگتن برنامه‌ی خروج سربازانش از افغانستان را تغییر نمی‌دهد.

هیگل گفته است، تصمیم اوباما در مورد خروج سربازان امریکا از افغانستان، تغییر‌پذیر نیست. اما او می‌گوید، امریکا هم‌کاری خود با افغانستان را پس از خروج نیروهای کشورش ادامه می‌دهد. بارک اوباما چندی پیش اعلام کرد، تا پایان سال 2015 تنها پنج هزار سرباز امریکایی در افغانستان باقی می‌مانند.

بر اساس برنامه‌ی او، بعد از سال 2016 یک هزار سرباز امریکایی برای مشوره‌دهی با ارتش و تأمین امنیت مکان‌های دیپلماتیک امریکا در کشور باقی می‌مانند. این در حالی است که پیش‌تر برخی از اعضای مجلس سنای امریکا گفته بودند، با توجه به نا‌امنی‌های اخیر در افغانستان، زمان خروج نیروهای کشورشان از افغانستان باید تا سال 2016 تمدید شود.

با این حال، وزیر دفاع امریکا می‌‌گوید، پیش‌نهادهای ارائه شده در مورد تجدید نظر روی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، اراده‌ی واشنگتن را تغییر داده نمی‌تواند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *