اختلاف دو نامزد انتخابات درباره‌ی «تقسیم قدرت»

یک روز پس از امضای سند توافق تشکیل دولت وحدت ملی از سوی دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان، کم کم اختلاف‌های هردو بر سر تعریف این دولت و تقسیم قدرت نمایان می‌شود. هردو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تفسیرهای متفاوتی از دولت وحدت ملی دارند. اشرف غنی احمدزی می‌گوید امضای این سند به معنای تقسیم قدرت از جمله وزارت‌خانه‌ها نیست. اما رقیبش، عبدالله عبدالله می‌گوید که عنصر تقسیم قدرت در این سند آمده‌است. سند ایجاد دولت وحدت ملی روز جمعه (17 اسد) در حضور وزیر خارجه امریکا امضاء شد.

در ماده‌ی پنجم سند پیوست این اعلامیه آمده ‌است: «تعیینات در مقام‌های کلیدی امنیت ملی، نهادهای مستقل و اقتصادی حکومت، با درنظرداشت اصل ایجاد تساوی و برابری بین انتخاب رییس جمهور و رهبر اپوزیسیون صورت می‌گیرد. مقامات وزارت‌ها، قضا، مقرری‌های کلیدی در سطح ولایات، با در نظر داشت اصل نمایندگی عادلانه، توسط رییس جمهور به مشوره رهبر اپوزیسیون صورت می‌گیرد».

دو نامزد ریاست جمهوری اکنون برای تشکیل دولت وحدت ملی کار می‌کنند که توافقش (17 اسد) در حضور جان کری، وزیر خارجه‌ی امریکا حاصل شد. آقای کری بار دیگر در یک ماه به افغانستان سفر کرد تا بن‌بست ایجاد شده بعد از توافق سیاسی چهار هفته پیش را بشکند.

او در این سفر توانست امضای عبدالله و غنی را پای سندی بگیرد که قبلاً روی آن توافق شده بود. بعد از توافق سر آن سند، اختلاف نظر کاندیداها باعث کندی روند بررسی آرای انتخابات جنجالی ۲۴ جوزا شد. اشرف غنی گفته، سندی را که او امضا کرده، موافقت‌نامه تقسیم قدرت نیست، به گونه‌ای که وزارت خانه‌ها بین دو رهبر تقسیم شود. بر اساس این توافق، پس از اعلام نتایج انتخابات، پست ریاست اجرایی توسط نامزد برنده به عنوان رییس جمهوری ایجاد می‌شود.

عبدالله عبدالله اما گفته که رییس جمهوری بخشی از صلاحیت‌های خود را می‌تواند به این مقام جدید که در دو سال آینده نخست‌وزیر اجرایی خواهد شد، بدهد. آقای عبدالله می‌گوید که در سند موضوع “تقسیم قدرت” گنجانیده شده است. او می‌گوید هر دو نامزد می‌خواهند که افراد آن‌ها در پست کلیدی وزارت خانه‌ها گمارده شوند.

این سند در سفر ۲۱ سرطان جان کری به کابل، از سوی هر دو نامزد تهیه و روی محتوای آن توافق شد، اما امضا نشد. پس از آن اختلاف‌های هر دو نامزد به زودی آشکار شد و برداشت‌های گوناگون از آن مطرح شد. حتی برخی اظهار مخالفت کردند.

این بار این توافق‌نامه با توضیح روشن‌تر و با یک سند ضمیمه به امضا رسیده و هردو نامزد در وقت امضای آن اظهار خوش بینی کردند که بتوانند براساس آن به جنجال‌های چندماهه انتخاباتی پایان دهند. (بی‌بی‌سی)

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *