آیساف: جدال افغانستان و پاکستان از راه گفت‌و‌گو حل شود

اطلاعات روز: مقام‌های نیروهای آیساف در کابل می‌گویند، یگانه راه حل جدال افغانستان و پاکستان ادامه‌ی گفت‌و‌گوهای سیاسی میان دو کشور است. کرستین جاکوبسن، معاون فرماندهی آیساف در کشور دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت، افغانستان و پاکستان بارها همدیگر را به حمایت از تروریزم متهم کرده‌اند.

او می‌گوید، مناقشات افغانستان و پاکستان باید از راه گفت‌و‌گو حل شود و آیساف از همچون روند حمایت می‌کند. جاکوبسن تأکید کرد که افغانستان و پاکستان همواره یک دیگر را به حمایت از تروریزم متهم ساخته است اما به گفته‌ی او، چنین چیزها نتیجه‌ی را به دنبال ندارد و مهم است تا برای حل مشکلات دوکشور گفت‌و‌گوهای سه‌جانبه ادامه یابد.

او می‌گوید، به پاکستان فهمانده شده که تروریزم مانند یک مار زهراگین است و آن به همه‌ی جوانب زیان می‌رساند، به همین اساس هیچ‌کسی از فعالیت تروریزم حمایت نکند. این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که بیش‌تر شورای امنیت ملی کشور اعلام کرد، مشاوران پاکستان در صفوف طالبان افزایش یافته است.

از سویی هم، چند روز پیش یک مقام امنیتی، ویدیوی در اختیار خبرنگاران قرار داد که در آن نشان می‌دهد، ملیشه‌های پاکستانی در جنگ ولسوالی سنگین هلمند حضور دارند. با این حال، آیساف می‌گوید که نظامیان پاکستان در صفوف طالبان با نیروهای امنیتی افغانستان نمی‌جنگند.

اخیراً حملات طالبان در برخی ولایت‌های کشور افزایش یافته است. معاون فرماندهی آیساف دیروز در کابل گفت، افزایش حملات گروه طالبان نشان‌گر قوت این گروه نیست. به گفته‌ی او، طالبان با افزایش حملات شان در تلاش‌اند تا نیروهای امنیتی افغانستان را ناتوان نشان دهند.

جاکوبسن تأکید کرد، نیروهای امنیتی افغانستان از توانایی‌لازم برخوردار شده و توان مقابله با شورشیان طالب را دارند. او افزود، نیروهای خارجی در پایان سال جاری افغانستان را ترک می‌کند و این کار به خاطر مجبوریت نیست. به گفته‌ی او، فعلاً زمینه خروج نیروهای خارجی از افغانستان فراهم شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *