عفو بین‌الملل: امریکا به پرونده‌های کشتار غیرنظامیان در افغانستان رسیدگی نکرده است

اطلاعات روز: سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه (20 اسد)  با نشر گزارش تازه‌ی خود در کابل اعلام کرد، از سال 2009 تا 2013، 140 فرد ملکی به شمول زنان حامله و کودکان در عملیات ارتش امریکا در افغانستان کشته شده‌اند.  براساس گزارش این سازمان، این افراد در جریان ده رویداد ارتش امریکا در افغانستان جان‌های‌شان را از دست داده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل از عدم جواب‌گویی امریکا در قتل غیر نظامیان انتقاد کرده و می‌گوید، خانواده‌های قربانیان افراد ملکی در عملیات ارتش امریکا، بدون هیچ‌گونه امیدی به اجرای عدالت تنها گذاشته شده‌اند. سازمان یاد شده تأکید دارد، امریکا در زمینه‌ی تحقیق تلفات افراد ملکی در افغانستان که درعملیات نظامی‌اش کشته شده‌اند، ناکام بوده است.

ریچارد بینیت، رییس بخش آسیا- پاسفیک عفو بین‌الملل گفت: «در ده رویدادی که در آن 140 فرد ملکی افغان در عملیات نظامی امریکا کشته شده‌اند، به اکثر موارد آن رسیدگی نشده است». او می‌گوید که از مجموع ارقام رویدادهای ذکر شده، سیستم قضایی ارتش امریکا تنها به شش مورد آن رسیدگی کرده است.

هم‌چنان در گزارش سازمان عفو بین‌الملل آمده است، سیستم عدلی و قضایی ارتش امریکا، به ویژه در مورد رسیدگی به تلفات غیرنظامیان در افغانستان شفافیت ندارد و نقش قربانیان در آن بی‌رنگ است. عفو بین‌الملل یک سازمانی غیر دولتی است. مقر این سازمان در لندن است و با داشتن بیش از ۳ میلیون عضو در زمینه حمایت از حقوق بشر فعالیت دارد.

در بخش دیگر گزارش سازمان عفو بین‌الملل آمده است، از سال 2001 تاکنون هزاران فرد ملکی افغان در عملیات نیرهای خارجی در این کشور کشته شده‌اند. براساس این گزارش، xدست‌کم ۱۸۰۰ غیرنظامی افغان بین‌سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳  در عملیات نیروهای خارجی کشته شده‌اند.

این گزارش درحالی  نشر می‌شود که قرار است که اکثر نیروهای خارجی، افغانستان را تا پایان سال روان ترک کنند. سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، نيروهاى آيساف و ناتو تا زمان خروج شان از افغانستان، باید برنامه‌‌های منظمى را برای جلوگیری از تلفات افراد ملکی در این کشور روی دست گیرند.

هم‌چنان این سازمان به حکومت پیش‌نهاد کرده است، در امضای توافقنامه‌های امنیتی با امریکا و ناتو موضوع عدالت به قربانیان جنگ را جدی بگیرد. درصورتی‌که افغانستان پیمان‌های امنیتی با امریکا و ناتو را امضا کند، مأموریت جدید آنان پس از پایان سال روان در کشور مشخص می‌شود.

طالبان مسئول 90 درصد کشتار غیرنظامیان

حامد کرزی، رییس جمهوری کشور و آیساف در مورد نشر گزارش سازمان عفو بین‌الملل واکنش نشان دادند. کرزی از نشر این گزارش استقبال کرد و گفت، تلفات غیرنظامیان یکی از اساسی‌ترین نکات مورد اختلاف میان حکومت و امریکا است. کرزی‌ می‌گوید، در هیچ صورت باید به افراد ملکی تلفات وارد نشود و امریکا برای جلوگیری آن اقدم کند.

از سویی هم، ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌ی به نقل از ایمل فیضی اعلام کرد، موضوع تلفات ملکی از سوی نیروهای خارجی در افغانستان باعث عدم امضای قرارداد امنیتی با امریکا شد. سخن‌گوی رییس جمهور می‌گوید، موضوع تلفات ملکی در کشور یکی از مسایلی بوده که باعث تنش و سردی در روابط کابل و واشنگتن در سال‌های گذشته شده است.

در همین حال، آیساف در واکنش به نشر گزارش سازمان عفو بین‌الملل گفته است، امسال طالبان مسئول 90 درصد تلفات افراد ملکی بوده‌اند.  در خبرنامه‌ی آیساف آمده است، نیروهای ایتلاف به حفاظت از جان غیرنظامیان افغان متعهد بوده؛ تلفات غیر نظامیان در عملیات نیروهای خارجی نسبت به گذشته ۷۷ درصد کاهش یافته است.

پس از سقوط گروه طالبان و ایجاد حکومت جدید، هزاران فرد ملکی در درگیری بین نیروهای امنیتی و خارجی با طالبان کشته و زخمی شده‌اند. به تازگی سازمان ملل با نشر گزارشی  اعلام کرده است، از سال ۲۰۰۹ تا آخر جون سال ۲۰۱۴، ۱۵۶۲۸ غیر نظامی افغان در منازعات مسلحانه و دیگر رویدادهای امنیتی جان باخته‌اند.

در سال ۲۰۰۷، سازمان ملل ۴۴ در صد تلفات غیرنظامیان را به نیروهای بین‌المللی و طرفدار دولت نسبت داد بود.  اما در گزارش اخیر این سازمان آمده بود، در شش ماه سال روان تلفات افراد ملکی توسط نیروهای خارجی و طرفداران دولت پایین آمده است. براساس گزارش این سازمان، در این اواخر گروه طالبان عامل قتل ۷۷ در صد تلفات افراد ملکی در افغانستان بوده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *