سیمنار “حقوق زنان از دیدگاه مردان” در کابل برگزار شد

“موسسه حقوق بشر و دموکراسی افغانستان” سیمناری را تحت عنوان “حقوق زنان از دیدگاه مردان” در شهر کابل برگزار کرد. این سیمنار که دیروز (سه شنبه، 21اسد) تدویر یافته بود؛ در آن، اعضای جامعه مدنی، فعالان حقوق زن، استادان دانشگاه و کارمندان دولتی اشتراک کرده بودند.

جلال نورانی مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ؛ در این برنامه با اشاره به مشکلات و چالش‌هایش زنان گفت، مشکلات پیش آمده برای زنان در افغانستان تاسف‌بار است. او این مساله را یک برگشت تاریخی به سنت بدوی دانست. به باور وی، زنان در دوران پیش از مجاهدین، به مراتب از جایگاه بهتری نسبت به امروز برخوردار بودند.

ثریا صبحرنگ، از فعالان حقوق بشر در افغانستان می‌گوید: زنان افغان قربانی نابرابری اند. به باور خانم صبحرنگ، نابرابری و تبعیض؛ ریشه در سنت دیرینه‌ی افغان‌ها دارد.‌ او «تبعیض و دیگر ستیزی» را از ویژگی‌های جامعه سنتی دانست و گفت: «ما به مبارزه جدی و مداوم برای از بین بردن موانع و مشکلات فراروی زنان نیاز داریم.»

از سویی هم هادی معرفت، از موسسه حقوق بشر و دموکراسی افغانستان خلاصه گزارش تحقیقی این موسسه را برای شرکت کنندگان توضیح داد. هادی گفت، نتیجه‌ی تحقیق این موسسه از سراسر کشور نشان می‌دهد که زنان افغانستان در چهار حوزه با مشکلات جدی روبرو هستند.

 طبق گفته‌های هادی معرفت، حوزه‌های عمومی، خانواده، دین، سنت و عنعنه به عنوان منبع مشکلات در مقابل آزادی زنان و دست‌رسی  آنان به حقوق ابتدایی‌شان، قرار دارد. شرکت کنندگان در این جلسه به چهار گروه تقسیم شدند و یک ساعت تمام روی حوزه‌های مختلف مشکلات زنان در افغانستان؛ بحث و گفتگو کردند. آنان نتیجه بحث‌های خود را خلاصه نویسی کرده و به این موسسه سپردند.

خداداد بشارت، رییس اجرایوی موسسه حقوق بشر و دموکراسی افغانستان نیز گفت که این سیمنار از آخرین سیمنارهای است که در این مورد گرفته شده است. بشارت گفت که قبل از این نیز در تمام ولایت‌های افغانستان این سیمنار تدویر شده بود و قرار است آن‌ها خلاصه‌ی تحقیق و بحث‌های طولانی خودرا به صورت گزارش مستقل در اختیار نهادهای دولتی و رسانه‌ها قرار دهند.

 او گفت: «تلاش ما بر این است که با جمع‌آوری تحقیقات و در میان گذاشتن نتیجه‌ی آن با پارلمان و نهادهای حکومتی‌؛ به راهکار مشترک برای حل مشکلات زنان افغانستان دست یابیم.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *