ناتو: روی خروج نیروهای خارجی از افغانستان تصمیم می‌‌گیریم

اطلاعات روز: اندرس فوک راسموسن،  دبیرکل ناتو هشدار داده است که ادامه‌ی جنجال‌های انتخاباتی و تأخیر زیاد در امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن، زمینه‌ی خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان را فراهم می‌کنند. او گفته، اگر پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن به زودی امضا نشود، ناتو روی خروج کامل خود از افغانستان تصمیم می‌گیرد.

راسموسن در گفت‌و‌‌گو با خبرگزاری رویترز تأکید کرد، نشست سران ناتو در ویلز بریتانیا به تاریخ چهارم و پنجم دسمبر، نزدیک به زمانی است که ناتو روی مأموریت آینده یا خروج کامل خود از افغانستان تصمیم می‌گیرد. او می‌‌گوید، ناتو به زودی تصمیم‌های تازه‌ی را در مورد حضور یا خروج کاملش از افغانستان می‌گیرد.

راسموسن تأکید کرد، برای ادامه‌ی حضور ناتو پس از سال 2014 در افغانستان به یک چارچوب قانونی نیاز است و اگر چنین چارچوبی وجود نداشته باشد، تا پایان سال روان؛ تمامی تجهیزات خود را از افغانستان خارج می‌‌کنیم.

مأموریت جنگی نیروهای خارجی در کشور علیه طالبان 13 سال پیش آغاز شد و این مأموریت تا پایان سال روان ختم می‌شود. در نظر است شمار محدودی از این نیروها برای آموزش و مشوره‌دهی به نیروهای امنیتی افغان پس از سال 2014 در کشور همچنان باقی بمانند. ولی امریکا و ناتو گفته‌اند، برای باقی گذاشتن این نیروها نیازمند امضای پیمان‌های امنیتی با حکومت افغانستان است.

حامد کرزی پیمان امنیتی با امریکا را امضا نکرد، اما اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله، دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری  گفته‌اند، در صورت پیروزی در انتخابات، این پیمان را امضا می‌کنند. این درحالی است که هر دو نامزد در مورد نتایج انتخابات جنجال دارند و معرفی شدن رییس جمهوری جدید، شاید هفته‌ها وقت را در بر گیرد.

این تأخیر ناتو را نگران کرده است. راسموسن می‌گوید، در حال حاضر مهم‌ترین مسئاله زمان است و به همین دلیل افغان‌ها باید روند انتخابات را به زودی به نتیجه‌ی نهایی برسانند و رییس جمهوری جدید این کشور بعد از مراسم تحلیف؛ پیمان امنیتی با امریکا را بدون تأخیر امضا کند.

با آن‌که تلاش جریان دارد تا آخر ماه آگست نتایج انتخابات افغانستان اعلام شود، اما روند تفتیش آرا فعلاً به کندی پیش‌ می‌رود و به احتمال؛ زماني بیش‌تری را دربر می‌گیرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *