وزارت دفاع: نفوذ 25 درصدی طالبان در ارتش درست نیست

اطلاعات روز: مقام‌های وزارت دفاع کشور می‌گویند که گزارش اخیر روزنامه‌ی نیویورک پست در مورد نفوذ 25 درصدی طالبان در ارتش بی‌اساس است. جنرال ظاهر عظیمی، سخن‌گوی این وزارت؛ این موضوع را بیش‌تر «یک شوخی» خواند و گفت، چنین آمار از بنیاد نادرست است و ما در تلاش به صفر رساندن نفوذ طالبان در ارتش استیم.

عظیمی می‌گوید، دفتر سخن‌گوی نیروهای ناتو نیز این گزارش را بی‌اساس خوانده و آن را نظر شخصی یک فرد عنوان کرده است. به دنبال کشته شدن هارولد گرین، جنرال بلند رتبه‌ی امریکا در دانشگاه نظامی کابل به دست یک سرباز ارتش، روزنامه‌ی نیویورک پست گزارشی را در مورد نفوذ طالبان در داخل ارتش به نشر رساند.

در این گزارش زیر عنوان «ما به طالبان آموزش می‌دهیم تا ما را بکشند و افغانستان را پس بگیرند» آمده است، سازمان اطلاعات ارتش امریکا نگران نفوذ ۲۵ درصدی طالبان و القاعده در نیروهای امنیتی افغانستان است. عظیمی در واکنش به این گزارش دیروز به بی‌بی‌سی گفت، طرح این موضوع«بیشتر به یک شوخی می‎ماند».

سخن‌گوی وزارت دفاع می‌گوید، مقام‌های استخباراتی امریکا، ناتو و افغانستان روی حضور ۳۵ تا ۴۰ هزار دهشت‌افگن در افغانستان نظر واحد دارند، حال چطورادعای صورت گیرد که۲۵ درصد شورشی در بین۳۵۲هزار نیروهای امنیتی افغانستان حضور دارند، این گزارش کاملاً نادرست است.

هنوز مشخص نشده که محمد رفیق‌الله ۲۷ساله که جنرال بلند پایه امریکایی را به قتل رساند و نیز چند افسر ارشد افغان و خارجی را زخمی کرد، چه کسی بود. پس از این رویداد دولت او را تروریست خواند، اما گروه طالبان مشخصاً عضویت این سرباز در این گروه را تأیید نکرد و فقط گفت، این یک سرباز با احساس بوده است.

روزنامه‌ی نیویورک پست گزارش داده است، دستگاه اطلاعات نظامی امریکا ترس از این دارد که ۲۵ درصد نیروهای امنیتی افغان هواداران طالبان و القاعده هستند. این به آن معنی است که ما احتمالاً ۸۷۵۰۰ نفوذی دشمن را مسلح می‌کنیم و آموزش می‌دهیم که دسترسی آسانی به پرسونل و استخبارات امریکا دارند.

این روزنامه گزارش داده است، نفوذ گروه طالبان در میان نیروهای امنیتی افغانستان استراتژی خروج ارتش امریکا از افغانستان را با خطر مواجه کرده است. قرار است نیروهای خارجی تا پایان سال جاری کشور را ترک کنند و مسئولیت تأمین امنیت تمام کشور به نیروهای امنیتی افغان سپرده شود.

عظیمی می‌گوید، طالبان تلاش دارند که در میان ۳۵۲ هزار سرباز نیروهای مسلح کشور نفوذ داشته باشند، اما جلوگیری از چنین نفوذی در اولویت کاری دولت قرار دارد و در این زمنیه کار می‌شود. او تاکید کرد، وقوع برخی از حملات خودی این معنا را نمی‌رساند که ۲۵ درصد نیروهای امنیتی عضو گروه‌های طالبان، شبکه حقانی یا القاعده اند. او افزود؛ در راستای جلوگیری از نفوذ شورشیان در میان نیروهای دفاعی و امنیتی به گونه‌ی موثری اقدام شده و در دو سال اخیر موارد اندکی از حملات خودی ناشی از نفوذ شورشیان روی داده است.

در سال‌های اخیر، در بعضی موارد تعدادی اندکی از سربازان ارتش و پولیس بر هم‌کاران و سربازان بین‌المللی آتش گشودند. چنین حملاتی انتقادهای تندی را به دنبال داشت و کارشناسان مسایل سیاسی از دولت خواسته‌اند، برای جلوگیری از نفوذ طالبان در داخل نیروهای امنیتی حضور ماموران نهادهای اطلاعاتی را زیاد کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *