کار مشترک نامزدان برای تشکیل حکومت وحدت ملی آغاز شد

اطلاعات روز: کمیسیون مشترک متشکل از اعضای دو ستاد انتخاباتی موسوم به «وحدت ملی» دیروز رسماً کارش را روی تشکیل حکومت وحدت ملی در کابل آغاز کرد. در این نشست فیض‌‌الله ذکی، سخن‌گوی تیم تحول و تداوم، سید آقا فاضل سانچارکی، سخن‌گوی تیم اصلاحات و هم‌گرایی و برخی از نمایندگان دیگر دو ستاد حضور داشتند.

سانچارکی در این نشست گفت، کمیسیون مشترک وحدت ملی روی تشکیل حکومت وحدت ملی و صلاحیت‌های پست اجرایی بحث می‌کند. او در مورد این‌که دایره‌ی کاری و صلاحیت پست اجرایی چه خواهد بود، گفت، روی این مسئله کمیسیون مشترک «وحدت ملی» کار می‌کند، تا به یک نتیجه‌ی مشخص برسد.

سانچارکی تأکید کرد، در این کمیسیون در روزهای آینده روی تشکیل حکومت وحدت ملی و مکانیسم مشارکت هر دو ستاد انتخاباتی در این حکومت بحث می‌شود.  او افزود، در حکومت وحدت ملی پست اجرایی در نقش «صدر اعظم اجرایی» ظاهر می‌شود و فعلاً صلاحیت آن یکی از محورهای بحث است.

سانچارکی گفت، روی صلاحیت پست اجرایی در کمیسیون مشترک وحدت ملی بحث می‌شود و نتایج بحث بعداً در اخیتار رسانه‌ها قرار داده می‌شود. اما فیض الله ذکی، سخن‌گوی تیم تحول و تداوم در این نشست در مورد کلمه «صدراعظم اجرایی» نظر دیگر داشت: «این اصطلاح مخالف قانون اساسی است، زیرا براساس این تعریف صدراعظم رییس دولت است، در حالی‌که در قانون اساسی رییس جمهور، رییس دولت است».

اما او گفت، بدون شک در ایجاد پست اجرایی دو ستاد انتخاباتی توافق دارند، ولی این پست توسط فرمان رییس جمهور ایجاد و صلاحیت و وظایف آن نیز توسط رییس جمهور مشخص می‌شود. به گفته‌ی او، اعضای کمیسیون مشترک «وحدت ملی» در روزهای آینده روی روند اجرایی شدن پست اجرایی بحث می‌کنند. ذکی گفت، طرح ایجاد پست نخست وزیری اجرایی؛ به جرگه بزرگ محول می‌شود.

از سویی هم، در اعلامیه مشترک امضا شده نامزدان آمده است: رییس جمهور مقام رهبری اپوزیسیون را ایجاد و نامزد دوم شخص مورد نظرش را برای اشغال آن انتخاب می‌کند. حال با توجه به مشارکت نامزدان در تشکیل حکومت، نقش اپوزیسیون کم‌رنگ جلوه می‌کند، اما سخن‌گویان تیم‌های انتخاباتی تعریف دیگری از اپوزیسیون ارایه کردند.

فیض‌الله ذکی، سخن‌گوی تیم تحول و تداوم گفت، برداشت از اپوزیسیون در کشور تعریف کلاسیک آن است و به گفته‌ی او، در این تعریف اپوزیسیون به کسانی گفته می‌شود که رای دوم را در انتخابات می‌گیرد. او گفت، هر دو تیم در تشکیل حکومت وحدت ملی نقش دارند، اپوزیسیونی دیگر وجود ندارد.

ذکی افزود، به لحاظ منطق سیاسی و به احتمال زیاد، رهبر اپوزیسیون در خارج از تشکیل حکومت وحدت ملی از یک حزب یا گروه سیاسی مطرح می‌شود. سانچارکی نیز گفت، در سال‌های گذشته اپوزیسیون توسط دولت به رسمیت شناخته نشد؛ در دولت وحدت ملی اپوزیسیون در تشکیل نظام جایگاه قانونی خود را می‌یابد و در تصامیم بزرگ ملی نقش خواهد داشت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *