«مشکلات نو در انتخابات افغانستان رونما شد»

با وصف تلاش‌های وزیر خارجه آمریکا برای حل  بحران انتخابات افغانستان، مشکلات نو در این زمینه رونما شده که انتقال قدرت را از رییس جمهور کرزی به رهبر نو با موانع رو به رو ساخته است.

سفیر آمریکا در کابل گفته است که هر اقدام خارج از چوکات قانون اساسی در افغانستان؛ کمک‌های آمریکا به این کشور را با خطر رو به رو می‌سازد.

جیمز کننگهم این سخنان را در ملاقات با والی بلخ عطا محمد نور گفته است.  به گفته آقای نور، اعلان پیروزی اشرف غنی احمدزی در انتخابات یک اقدام تحمیلی از خارج  بشمار خواهد رفت.

او همچنان گفته؛ تیم عبدالله در باره‌ی تشکیل حکومت وحدت ملی و تفتیش تمام آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پیشنهاد وزیر خارجه آمریکا جان کری را قبول کرده است، اما به گفته او  تیم رقیب در این موضوع صداقت نشان نداده است.

از سوی دیگر به نوشته روزنامه وال ستریت ژورنال آقای احمدزی هم توضیحات نوی را در مورد حکومت وحدت ملی ابراز کرده است که با انتقادات تیم رقیب رو به رو می‌باشد.

اشرف غنی گفته است که حکومت وحدت ملی نه حکومت ایتلافی معنی دارد و نه هم تقسیم قدرت. به گفته اشرف غنی ایجاد پست ریاست قوای اجراییه به این معنی نیست که دو قدرت موازی با هم کار خواهند کرد، بلکه ریاست قوه اجراییه به فرمان رییس جمهور تشکیل می‌شود و تابع دستورهای رییس جمهوری خواهد بود.

 در دور اول انتخابات، عبدالله عبدالله شمار بیشترین رای را بدست آورد ولی نتوانست 50 فیصد جمع یک را پوره کند تا بتواند به مقام ریاست جمهوری برسد. در دور دوم انتخابات اشرف غنی احمدزی در نتایج مقدماتی  نسبت به عبدالله عبدالله پیش قدم شد اما عبدالله عبدالله ادعا کرد که در انتخابات تقلب صورت گرفته و صندوق‌های رای به نفع رقیب وی پُر شده است. او حتی خود را برنده دانسته و تهدید نمود که یک حکومت موازی را تشکیل می دهد.

بخاطر حل این مشکل وزیر خارجه آمریکا دوبار به افغانستان سفر کرد و موافقتی را در مورد تشکیل حکومت وحدت ملی و تفتیش دوباره تمام آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بین دو کاندید ترتیب داد ولی هنوز چند روزی نگذشته بود که باز هم افراد مهم تیم عبدالله عبدالله از جمله والی بلخ عطا محمد نور بار دیگر گفت که اگر اشرف غنی احمدزی برنده اعلان شود، طرفداران عبدالله عبدالله به سرک ها خواهند ریخت.

آقای نور گفته است، جهان نباید شرایط خود را بر افغانستان تحمیل کند. آقای نور در همین هفته با نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان یان کوبیش و سفیر آمریکا در کابل جیمز کننگهم ملاقات داشت. یک مقام آمریکایی که در ملاقات سفیر آمریکا با آقای نور اشتراک داشت و نخواست نامش گرفته شود به روزنامه وال ستریت ژورنال گفته است، پیام سفیر آمریکا به آقای نور واضح بود یعنی هر اقدامات ماورای قانون اساسی در افغانستان، کمک های آمریکا به این کشور را با تهدید مواجه خواهد ساخت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *