گفتگوهای صلح با مقام‌های طالبان در هلمند ادامه دارد

گفتگوها میان مقام‌های افغان و طالبان مسلح در ولایت هلمند ادامه دارد. به گفته‌ی مقام‌های حکومتی؛ هدف از این گفتگوها توقف جنگ وسیع در هلمند می‌باشد که از حدود دو ماه پیش آغاز شده است.

جنرال اسدالله شیرزاد، قوماندان نیروهای خاص وزارت داخله این مساله را در صحبت با  رادیو آزادی ابراز کرده گفت: « ما به این توافق رسیده‌ایم که ریش سفیدان، بزرگان و علما با قوماندانان و مسوولین طرف مقابل گفتگو نمایند تا جنگ پایان یابد. الحمدالله در این چند روز امنیت خوب است.»

او افزود: «امیدواریم که به واسطه این موسفیدان و متنفذین، مخالفین در ولایت هلمند تشویق شوند که تحت بیرق اسلامی افغانستان و در روشنایی قانون اساسی این کشور زنده‌گی کنند و سلاح شان را به زمین بگذارند.»

درگیری میان طالبان مسلح و نیروهای افغان در اواخر ماه جون در ولایت هلمند آغاز شد و به اساس گزارش‌ها در جریان این درگیری تا حال ده‌ها تن از نظامیان افغان، طالبان و افراد ملکی کشته شده‌اند.

جنرال شیرزاد که رهبری بخش هماهنگی نیرو های افغان مستقر در ولایت هلمند را نیز به عهده دارد می‌گوید که این گفتگوها در حال حاضر در ولسوالی سنگین متمرکز است و در دیگر ولسوالی‌های هلمند نیز گفتگو با مخالفان مسلح صورت گرفته است.

به گفته‌ی این مقام امنیتی کشور، برخی از قوماندانان طالبان از گفتگوهای صلح استقبال کرده و گفته‌اند که از جنگ و خشونت خسته شده‌اند.

شیرزاد افزود که گفتگوهای صلح در سنگین و سایر ولسوالی‌های ولایت هلمند تاثیر مثبت داشته اما برای برگشت وضعیت به حالت عادی به تلاش‌های بیش‌تر نیاز است.

پیش از این مقام‌های افغان گفته بودند که جنگجویان خارجی در جنگ و درگیری‌ها در ولایت هلمند دست دارند.

جنرال شیرزاد از حضور جنگ‌جویان خارجی در این ولایت انکار نکرده و گفت: «زمان آن فرا خواهد رسید که همین طالبان که در کنار خارجی‌ها با افغان‌های خود می‌جنگند میل تفنگ را به سوی جنگ‌جویان خارجی دَور خواهند داد.»

طالبان مسلح تا حال در مورد گفتگوها با این گروه در ولایت هلمند تبصره نکرده‌اند.

 (رادیو آزادی)

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *