عواید داخلی بیش از 27 درصد کاهش یافته است

وزارت مالیه کشور، بار دیگر از کاهش عواید داخلی دولت در نتیجه طولانی شدن پروسه‌ی انتخابات؛ هشدار داد.

این وزارت گفته در شش ماه نخست سال 2014، بیش از 27 درصد، در عواید داخلی افغانستان کاهش به میان آمده است.

با وجود آن که بیش از پنج ماه از برگزاری دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می‌گذرد اما تا هنوز نتیجه‌ی  آن معلوم نیست. این امر علاوه بر مشکل سیاسی، روی اقتصاد کشور نیز تاثیر منفی گذاشته است.

وزارت مالیه کشور، 60.2 میلیارد افغانی، را برای عواید داخلی در این سال تعیین کرده بود اما در شش ماه نخست سال 2014 عواید داخلی27.5 درصد کاهش یافته است.

عبدالقادر جیلانی سخن‌گوی وزارت مالیه گفته: «اگر انتخابات به سمت نادرست به پیش رود، این وزارت نمی‌تواند همه را تنظیم کند و در نهایت (کشور) با مشکلات جدی روبرو و از کنترول وزارت مالیه بیرون خواهد شد.»

با آن‌که رقم دقیق عواید داخلی رسماً نشر نشده اما مقام‌ها اشاره به این دارند که کاهش عواید داخلی افغانستان از پنجصد تا شش صد میلیون دالر خواهد بود. آقای جیلانی اخیراً در صحبت با رادیو آزادی در مورد عواید گذشته واردات و همچنان گمرک های افغانستان چنین ارقام داد: «در چند ماه گذشته، در واردات تجارتی دوازده تا پانزده درصد کاهش به میان آمده است، تقریباً از چهل و پنج تا چهل و هشت درصد عواید ما از گمرک‌ها به دست می‌آمدند. از این لحاظ ما نسبت به هدف تعیین شده حدود 25 درصد عقب مانده‌ایم.»

وزارت مالیه افغانستان از هر دو نامزد ریاست جمهوری خواسته تا به زودی به یک نتیجه و توافق برسند تا از مشکلات روز افزون مالی جلوگیری شود.

در کنار وزارت مالیه، اتاق تجارت و صنایع افغانستان نیز از کاهش صادرات سخن گفته است. هاشم رسولی مسوول روابط عامه این اتاق به رادیو آزادی گفته افغانستان در سه ماه نخست امسال حدود 90 میلیون دالر صادرات داشت؛ در حالی‌که به گفته وی این رقم در زمان مشابه در سال گذشته به یک صد و ده میلیون دالر می‌رسید.

یک هشدار دیگر در مورد معاش مامورین هم مطرح شده اما سخن‌گوی وزارت مالیه افغانستان می‌گوید که در حال حاضر چنین خطر وجود ندارد اما این اداره از متوقف شدن بسیاری پروژه‌ها به شمول بازسازی سرک‌ها، ساختن مکتب‌ها و کلینیک‌ها خبر می‌دهد. گفتنی است که ناتو در چهارم و پنجم سپتامبر در کنفرانس ویلز در مورد آینده افغانستان بحث خواهد کرد.

شرکت رییس جمهور آینده افغانستان در این کنفرانس خیلی با اهمیت دانسته می‌شود اما تا هنوز سرنوشت انتخابات؛ با تقریباً سه هفته فاصله زمانی با کنفرانس ویلز معلوم نیست.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *