عطا محمد نور: اگر تفتیش آراء یک‌جانبه باشد، ما قیام مدنی براه می‌اندازیم

عطا محمد نور، والی بلخ می‌گوید، اگر «تفتیش آراء یک‌جانبه باشد و یا در آن تقلب صورت گیرد»، آن‌ها نتیجه‌ی انتخابات را نمی‌پذیرد.

آقای نو به روزنامه واشنگتن پُست گفته است: «ما تنش نمی‌خواهیم ولی از حقوق مردم خود دفاع می‌کنیم. ما قیام مدنى به راه می‌اندازیم. ما تاسیسات و ادارات دولتی را تصرف می‌کنیم. و این روند را تحریم خواهیم کرد. ما حکومت آینده را نخواهیم پذیرفت چون هیچ مشروعیت نزد ما نخواهد داشت.»

والی بلخ که پس از بروز نزاع انتخابات در محضر عام دیده نمی‌شد شایعات وجود داشت که از کشور خارج شده است.

او گفته که «برای علاج زخم‌های که از ایام جنگ در برابر قشون سرخ اتحاد شوروی سابق بر بدن داشته»؛ به خارج از کشور سفر کرده است. آقای نور در این گفتگو، روند انتخابات را که در اثر تلاش های پیگیر داخلی و خارجی در این اواخر دوباره جان گرفته و قرار است زمینه‌ی نخستین انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در افغانستان را مهیا سازد به طور آشکار تهدید کرده است.

او این اظهارات را دیروز پس از آن ابراز داشته که اشرف غنی احمدزی، رقیب سیاسی عبدالله عبدالله تقسیم قدرت را رد کرده  و گفته بود: یک کشور نمی‌تواند دو رهبر داشته باشد.

 هر دو نامزد انتخابات به اساس توافقی که به میانجی‌گری وزیر خارجه آمریکا در این اواخر امضا کردند یک نوع مشارکت قدرت را پذیرفته‌اند.

عطا محمد نور، والی بلخ پس از اعلان نتایج مقدماتی دور دوم انتخابات که نشان داد نامزد مورد حمایت وی داکتر عبدالله؛ برنده نشده است نیز چنین تهدیدها کرده بود. او گفته بود: اگر داکتر عبدالله انتخابات را ببازد او یک حکومت موازی را در کابل اعلام خواهد کرد.

 (رادیو آزادی)

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *