معصومه خاوری

از زمان وضع مالیات بر کریدت‌کارت‌ها تاکنون ۲۴ میلیارد افغانی جمع‌آوری شده است

وزیر مخابرات:

معصومه خاوری، وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گوید که از زمان وضع مالیات ده درصدی بر کریدت‌کارت‌های موبایل تاکنون بیش از ۲۴ میلیارد افغانی جمع‌آوری شده است.

خانم خاوری امروز (سه‌شنبه، ۲۱ ثور) در نشست استجوابیه‌ی مجلس سنا همچنان گفته است که شرکت‌های مخابراتی هر ۱۵ روز گزارش خود را به وزارت‌های مخابرات و تکنالوژی معلوماتی و مالیه و اداره‌ی اترا ارایه می‌کنند و براساس آن تعرفه‌ها ترتیب و به شرکت‌ها سپرده می‌شود تا در مدت پنج روز عواید محصول خدمات مخابراتی را به وزارت مالیه پرداخت کنند.

او افزوده است که این روند از سوی یک تیم ۱۲ نفری نظارت می‌شود.

وزیر مخابرات در تاریخ ۷ حوت سال گذشته در نشست «پاسخ‌دهی دولت به ملت» گفته بود که از زمان وضع این مالیات در سال ۱۳۹۴ خورشیدی تا ماه حوت سال گذشته ۲۲.۳ میلیارد افغانی جمع‌آوری شده است که به‌گونه‌ی اوسط در هر سال به ۴.۴۶ میلیارد افغانی می‌رسد.

به گفته‌ی او، مالیات ده درصدی بر کریدت‌کارت‌های موبایل توسط سیستم ریال‌تایم جمع‌آوری و نظارت می‌شود.

اکنون اما فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا در نشست استجوابیه‌ی این مجلس گفته است که این سیستم با وجود تعهد مسئولان قبلی وزارت‌های مالیه و مخابرات، تاکنون فعال نشده است.

براساس خبرنامه‌ی مجلس سنا، آقای مسلم‌یار از فعال‌نشدن سیستم ریال تایم ابراز نگرانی کرده و گفته است که مردم حق دارند بدانند پول‌هایی که از ازیاد کریدت‌کارت‌های مصرفی آنان جمع‌آوری می‌شوند، چگونه و به کجا واریز شده است.

در همین حال، او گفته است که موضوع عدم فعال‌شدن این سیستم را مجلس سنا در یکی از نشست‌هایش با حضور عمرمنصور انصاری، رییس عمومی اداره‌ی اترا و وزیر مخابرات به بحث می‌گیرد.

معصومه خاوری اما گفته که سیستم ریال‌تایم و بیلینگ کار تخنیکی اداره‌ی تنظیم خدمات مخابراتی افغانستان (اترا) است و با وزارت مخابرات ارتباط کاری ندارد.

این درحالی است که قراداد سیستم ریال‌تایم در ماه حوت سال ۱۳۹۷ خورشیدی، با شبکه‌های خارجی «بوستوس گروپ» و «لیترو سرویس» امضا شد. پس از آن بارها مسئولان در وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی از تأخیر در فعال‌شدن این سیستم خبر دادند.

ایجادنشدن این سیستم در دوره‌ی وزارت عبدالرزاق وحیدی سبب شد که او به دادگاه معرفی شود. سرانجام آقای وحیدی در سومین جلسه‌ی دادگاه ویژه‌ی وزیران برائت حاصل کرد.

روزنامه اطلاعات روز در گزارشی تحقیقی زیر عنوان «قمار مالیاتی بر درآمدهای میلیاردی» نشان داد که به‌خاطر کم‌کاری‌های مسئولان رده‌اول حکومت، این سیستم با تأخیرهای پی‌درپی روبه‌رو شده و ده درصد محصول مخابراتی نیز به‌صورت شفاف جمع‌آوری نمی‌شود.