وزارت داخله: سلاح‌های کمک شده به نیروهای امنیتی کشور ناپدید نیست

اطلاعات روز: وزارت داخله‌ی کشور‌ گزارش اخیر اداره‌ی بازرسی عمومی امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) مبنی بر ناپدید شدن بخشی از سلاح‌های نیروهای امنیتی را رد کرد. در خبرنامه‌ی ارسالی دیروز این وزارت به روزنامه‌ی اطلاعات روز آمده است، این وزارت از این بابت به نهادها و مراجع ذیربط در هر زمانی پاسخ‌گو است.

سیگار چندی پیش با نشر گزارش خود اعلام کرد، از مجموع ۷۴۷ هزار قبضه اسلحه کمک شده‌ی امریکا به نیروهای امنیتی افغان، ۲۰۳ هزار و ۸۸۸ میل سلاح که ۴۳ درصد کل سلاح کمکی را تشکیل می‌دهد؛ یا ناپدید است و یا این‌که شماره مسلسل این سلاح‌ها تکراری ثبت شده است.

در گزارش سیگار هم‌چنان آمده بود، سیستم ثبت سلاح در وزارت‌های دفاع و داخله‌ی‌ افغانستان ناقص است. براساس این گزارش، هیچ ستندردی برای حساب‌دهی این اسحله‌ها در وزارت داخله‌ی کشور وجود نداشته و سیستم ثبت اسلحه در این وزارت به شکل کاغذی و فایل اکسیل است.

با این حال در خبرنامه‌ی وزارت داخله آمده است، در مورد تمامی سلاح‌هایی که در دسترس نیروهای پولیس قرار دارد، چگونگی دریافت و توزیع آن، نگهداری و باز پس‌گیری تمامی سلاح‌ها و وسایط نظامی مورد استفاده در چارچوب نیروی پولیس، معلومات دقیق در اختیار است و این وزارت در این زمینه پاسخ‌گو است.

براساس خبرنامه، وزارت داخله در «بانک معلوماتی» خود معلومات کامل و شامل در مورد چگونگی دریافت، توزیع، باز پس گیری، مفقود شدن، ضایع شدن و استهلاک سلاح، مهمات، تجهیزات و وسایط نقلیه مورد استفاده پولیس را به گونه‌ی معیاری و با استفاده از ابزار و وسایل مدرن و معتبر جمع‌آوری معلومات، درج و نگهداری می‌کند.

در خبرنامه‌ی این وزارت تأکید شده است، این وزارت در قسمت نظارت و بررسی این معلومات با هر نهاد ناظر ملی و بین‌المللی هم‌کاری نموده و معلومات مورد نیاز را در اخیتار آنان قرار می‌دهد. پیش از این وزارت دفاع ملی کشور نیز نشر گزارش اخیر سیگار مبنی بر ناپدید شدن صدها هزار قضبه سلاح‌های کمک شده امریکا را رد کرده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *