قانونی: انتخاب بامیان به عنوان پایخت سارک یک دست‌آورد ملی است

اطلاعات روز: محمدیونس قانونی، معاون اول رییس جمهور کرزی می‌گوید، انتخاب بامیان به عنوان مرکز فرهنگی کشورهای جنوب آسیا (سارک) در سال 2015 برای افغانستان یک دست‌آورد ملی است.

به گفته‌ی قانونی،  این دست‌آورد نمایانگر اعاده‌ی حیثیت بین‌المللی افغانستان در سطح جهان و منطقه است: انتخاب باميان به عنوان نخستين مرکز فرهنگی کشورهاى سارک، گزينش بجا و مناسبى بوده است. اين حقيقت از يک سو هم‌کارى و توجه اعضاى سارک را و از سوى ديگر، ظرافت و ظرفيت ولايت باستانى باميان را به نمایش می گذارد.

او تأکید کرد، دولت فعلی و حکومت آینده با استفاده از اين بهانه، بخشى از فعاليت‌هاى بازسازى و نوسازى باميان را در صدر اولويت‌هاى کارى خود قرار دهد. قانونی گفت، برای تأمين امنيت بيش‌تر بامیان نیاز است تا به؛ اعمار ميدان هوايى، ساخت جاده‌ها، ارتقاى ظرفيت شفاخانه ولايتی، جلوگيرى از تخریب بناها و آثار تاریخی این ولایت توجه شود.

از سویی هم سيدمخدوم رهين، وزیر اطلاعات و فرهنگ کشور می‌گوید، در سال‌های آینده میلیون‌ها جهانگرد به بامیان می‌آیند. او پیش‌بینی کرد که سالانه تا دو میلیون جهانگرد در بامیان جذب می‌شوند.  به گفته‌ی وزیر اطلاعات و فرهنگ، قرار است در هفته آينده سميناری با عنوان «باميان در گذرگاه تاريخ» برگزار شود.

اما او گفت، رشد جهان‌گردى و توريزم، نيازبه ارایه‌ی خدمات اوليه از جمله آب صحى، برق و جاده هاى پخته دارد و در این زمنیه باید در بامیان توجه شود. او این اظهارات را دیروز در نشستی که برای آمادگی مراسم انتخاب بامیان به عنوان مرکز فرهنگی سارک در کابل برگزار شد، بیان کرد.

درهمین حال، غلام علی وحدت والی بامیان گفت، انتخاب بامیان به عنوان مرکز فرهنگی سارک در سال ٢٠١٥، زمینه را براى عملى شدن برنامه‌هاى این سازمان در اين ولايت فراهم می‌کند. او افزود، باوجودی که در زمینه‌ی بازسازى باميان بعضى برنامه‌هاى عملى شده، اما نیاز است تا دولت مرکزی توجه بیش‌تری به این ولایت کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *