شورای امنیت ملی: پاکستان شبه نظامیان را علیه افغانستان تجهیز می‌کند

اطلاعات روز: شورای امنیت ملی کشور در نشست نوبتی خود به ریاست حامد کرزی؛ از اقدام‌های جدید پاکستان برای ناامنی در کشور خبر داده است. این شورا می‌گوید، پاکستان با مسلح ساختن ملیشه‌ها و دادن معاش ماهانه 30 هزار کلدار؛ آن‌ها را بر ضد مردم این طرف دیورند تحریک می‌کند.

در خبرنامه‌ی ارسالی دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری به روزنامه‌ی اطلاعات روز آمده است، وزارت دفاع ملی کشور در نشست نوبتی شورای امنیت ملی در مورد برنامه‌ی جدید خراب‌کارانه‌ی استخبارات پاکستان در افغانستان معلومات داده است. سپس شورای امنیت ملی این موضوع را مورد بحث هم‌جانبه قرار داده است.

شورای امنیت ملی این طرح پاکستان را برای وحدت اقوام دو طرف خط دیورند و ثبات کشور خطرناک عنوان کرده و به  نهادهای مربوطه دستور داده است: برای جلوگیری از تحقق این سیاست جنگ‌افروزانه پاکستان؛ تدابیر لازم را روی دست گیرد. شورای امنیت ملی هم‌چنان گفته است، در مورد این موضوع باید به مردم معلومات داده شود.

مقام‌های حکومتی بارها استخبارات پاکستان را حامی اصلی طالبان دانسته و گفته‌اند، این کشور نمی‌خواهد در افغانستان صلح و امنیت برقرار شود. اما پاکستان این موضوع را رد می‌کند. شورای امنیت ملی پیش‌تر  نیز از افزایش حملات موشکی و راکتی پاکستان بر مناطق شرقی خبر داده و گفته بود، مشاوران پاکستانی در میان طالبان افزایش یافته است.

مردم و کارشناسان بارها حملات پاکستان را محکوم کرده و آن را تجاوز آشکار بر کشور دانسته است. هر چند مردم و حکومت بارها از پاکستان به گونه‌ی دوستانه و اعتراضی خواسته‌اند، تا حملاتش را بر مناطق افغانستان متوقف کند، اما هنوز این کار صورت نگرفته است. مقام‌های امنیتی کنر دیروز از موشک پراکنی تازه‌ی پاکستان خبر دادند.

عبدالحبیب سیدخیلی، فرمانده پولیس کنر به رسانه‌ها گفته که در این موشک پراکنی سه  باب منزل تخریب و بخش از جنگل‌ها در این ولایت خاکستر شده‌اند. به گفته‌ی او، نظامیان پاکستانی از شام روز شنبه تا صبح یک‌شنبه ۱۲۶ موشک را بر ولسوالی دانگام ولایت کنر پرتاب کرده‌اند.

این حملات تلفات جانی به دنبال نداشته، اما شماری زیادی از خانواده‌ها از منطقه‌‌ی‌شان آواره شده‌اند. سید خیلی می‌گوید، موشک پراکنی پاکستان از چندی به این سو بر این ولایت به طور دوامدار ادامه دارد. او افزود، در یک ماه گذشته؛ پاکستان در حدود ۱۶۰۰ موشک را بر کنر شلیک کرده‌ که در اثر آن، ۵ غیر نظامی کشته و ۱۲ تن دیگر زخمی شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *