ایمل فیضی: نشر مقاله‌ی نیویارک‌تایمز تهدیدی برای ثباتِ کشور بود

اطلاعات روز: ایمل فیضی، سخن‌گوی، ریاست جمهوری به رسانه‌ها گفته، نشر گزارش اخیر روزنامه‌ی نیویارک‌تایمز تهدیدی برای قانونی اساسی، امنیت و ثبات کشور بود. او با حمایت از اخراج خبرنگاران این روزنامه از کشور؛ تأکید کرد، نشر گزارش‌های چند ماه اخیر این روزنامه پیرامون انتخابات افغانستان، طرفدارانه بوده است.

فیضی افزود، روزنامه نیویارک‌تایمز، به خاطر اهداف و اجندای سیاسی خود در امور سیاسی داخلی کشور مداخله می‌کند. او تأکید کرد، حکومت در گذشته تلاش کرد تا حساسیت و وخامت این موضوع را به گزارش‌گران نیویارک تایمز برساند، اما با تأسف این موضوع از سوی آنان نادیده گرفته شد.

ماتیو روزنبرگ، چندی پیش در یک مقاله‌ی خود در نیویارک تایمز نوشته بود، شماری از مقام‌های ارشد دولتی افغانستان برای شکستن بن‌بست انتخابات، مشغول گفت‌و‌گو در مورد ایجاد دولت موقت اند. نشر این خبر جنجالی شد و پس از آن دادستانی کل، دستور اخراج خبرنگار نیویارک تایمز از کشور را صادر کرد.

حامد کرزی نیز نشر این مقاله را سیاسی خواند و گفت، چنین گزارش‌ها، نماینگر مداخله‌ی خارجی‌ها در امور داخلی افغانستان است. با این حال، ایمل فیضی گفت، کرزی در حضور مشاور امنیت ملی، وزیران امنیتی نشر مقاله نیویارک تایمز را با هر دو نامزد انتخابات مطرح کرد و نامزدان خواهان پیگیری جدی این موضوع شدند.

او گفت، چنین گزارش‌های جانبدارانه با منابع مبهم و گمنام، چیزی جز جعل‌کاری محض برای اهداف خاص سیاسی بوده نمی‌تواند: «حدود ۱۷ مرتبه اشاره به منابع نامعلوم در یک گزارش خبری، اعتبار روزنامه نیویارک تایمز را شدیداً زیر سوال می‌برد». فیضی می‌گوید، تصمیم اخراج گزارش‌گر نیویارک تایمز، حمله به آزادی رسانه‌ها در کشور نه، بلکه اقدامی برای توقف تفرقه‌اندازی در گزارش‌گری این روزنامه است.

او گفت، از یک دهه به این طرف، افغانستان دارای رسانه‌های آزاد و فعال بوده و افتخار چنین یک دستاورد بزرگ، به حکومت بر می‌گردد. فیضی تأکید کرد، حکومت افغانستان همواره از فعالیت آزاد رسانه‌های داخلی و بین‌المللی در کشور حمایت کرده و این حمایت ادامه دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *