وزارت تجارت: تضمینی برای جلوگیری از گرانی در بازار وجود ندارد

اطلاعات روز: مقام‌های وزارت تجارات و صنایع کشوراز ادامه‌ی جنجال‌های انتخاباتی ابراز نگرانی کرده  می‌گویند، هیچ تضمینی برای جلوگیری از گرانی در بازار وجود ندارد. به گفته‌ی آنان، تجارت کشور نسبت به 13 سال اخیر در بدترین وضعیت قرار دارد و اگر بحران انتخاباتی به زودی حل نشود، این وضعیت بغرنج‌تر خواهد شد.

مسافر قوقندی، سخن‌گوی وزارت تجارت و صنایع می‌گوید، تاجران در حال حاضر نسبت به آینده‌ی کشور بی‌باور شده‌اند و به همان اندازی مال وارد می‌کنند که پول شان نقد شود. او به دویچه وله گفته: «حکومت زور ندارد تا تاجران را وادار کند که روزانه 100 هزار تن تیل وارد بازار کن نه 10 هزار تن».

حدود 90 درصد اجناس مورد نیاز شهروندان از کشورهای دیگر وارد می‌شود. هرگونه کاهش در تجارت، تأثیر مستقیم بر زندگی شهروندان دارد. مقام‌های وزارت تجارت می‌گویند، دولت قادر نیست با بخش‌های خصوصی رقابت کند و نیز نمی‌تواند، مواد غذایی، نفت و گاز را برای تعادل قیمت‌ها وارد بازار نماید.

سخن‌گوی این وزارت می‌گوید، در حال حاضر تجارت در کشور 30 درصد کاهش یافته است. قوقندی افزود، طولانی شدن انتخابات سبب کاهش صادرات نیز شده است. به گفته‌ی او، تاجران نمی‌خواهند پول‌شان را برای محصولاتی بدهند که تضمینی برای تجارت شان نباشد: «وقتی تاجر نمی‌داند فردا چی می‌شود، با چه تضمینی میوه بخرد و به کشور دیگر صادر کند. تاجر بالای فردای افغانستان باور ندارد. تاجران فقط اموال مورد نیاز شان را به شکل روزانه خریداری می کنند».

 میوه تازه بیش‌ترین محصول صادراتی کشور است. نگرانی وجود دارد که امسال میوه تازه‌ی کشور خریداری نداشته باشد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *