کمیسیون انتخابات: روند ابطال آرا امروز آغاز می‌شود

اطلاعات روز: مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات از تفتیش بیش از 70 درصد آرا خبر داده می‌گویند، روند ابطال آرا امروز آغاز می‌شود. نورمحمد نور، سخن‌گوی این کمیسیون دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت، روند ابطال آرا بعد از ظهر امروز به گونه‌ی علنی در حضور ناظران نامزدان، رسانه‌ها، مشاهدان ملی و بین‌المللی آغاز می‌شود.

او افزود، در جریان روند ابطال آرا معلوم خواهد شد که چه مقدار رای پاک و چه تعداد آن تقلبی است. روند ابطال آرا درحالی آغاز می‌شود که تاکنون 70 درصد کل آرا تفتیش شده است. سخن‌گوی کمیسیون مستقل انتخابات در این مورد گفت، در حال حاضر روند تفتیش آرا سرعت بخشیده و تا چند روز دیگر تکمیل خواهد شد.

او افزود که روند تفتیش آرا به ‌گونه‌ی نورمال در هنگرهای کمیسیون انتخابات ادامه دارد و تاکنون 15849 صندوق تفتیش شده و این رقم، تفیتش 70 درصد کل آرا را تشکیل می‌دهد. نور تأکید کرد، ممکن به روز دوشنبه (3 سنبله) روند تفتیش عادی آرا در برخی از هنگرها به پایان برسد.

او افزود، بعد از پایان روند تفتیش عادی آرا، سرعت روند تفتیش آرای خاص افزایش خواهد یافت. اما او مشخص نکرد که تفتیش آرای خاص چند روز را در بر می‌گیرد. در همین حال، نمایندگان تیم‌های انتخاباتی از روند تفتیش آرا رضایت نشان داده و گفته‌اند، امیدوارند امروز روند ابطال آرا آغاز شود.

به گفته‌ی آنان، تیم‌های انتخاباتی روی طرزالعمل ابطال آرا به موافقه رسیده‌اند، اما با آن هم یک سلسله ملاحظاتی در این قسمت وجود دارد. این درحالی است که به روزشنبه هفته‌ی جای حامد کرزی هشدار داد، مراسم تحلیف رییس جمهور جدید باید به تاریخ 11 سنبله برگزار شود و این موعد دیگر قابل تمدید نیست.

در حال حاضر بحث نامزدان روی تشکیل حکومت وحدت ملی جریان دارد. ستادهای انتخاباتی دو نامزد گفته‌اند، کار روی تشکیل حکوت وحدت ملی 90 درصد پیش رفته و نامزدان تا چند روز دیگر به توافق نهایی دست می‌یابند. یان کوبیش، نماینده‌ ویژه‌ی سازمان ملل در کابل دیروز از نامزدان خواست، تا پایان روند تفتیش آرا، روی تشکیل حکومت وحدت ملی به توافق برسند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *