وزارت داخله: پاکستان 168 گروه تروریستی را تمویل و تجهیز می‌کند

اطلاعات روز: به دنبال افزایش حملات گروهی طالبان بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی و ادامه‌ی موشک و راکت پراکنی نظامیان پاکستان بر برخی از مناطق شرقی کشور، وزارت امور داخله‌ دست به افشاگری زد. مقام‌های وزارت امور داخله می‌گویند، در حال حاضر 168 گروه تروریستی که از سوی استخبارات پاکستان حمایت می‌شوند- با نیروهای امنیتی کشور می‌جنگند.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی این وزارت دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت، عامل اصلی نا امنی و بی‌ثباتی 13 سال گذشته در کشور استخبارات پاکستان بوده است: «رهبران گروه‌های تروریستی آزادانه در شماری از شهرهای پاکستان گشت‌و‌گذار دارند و از حمایت مالی و تخنیکی آن کشور برخوردارند».

قرار است نیروهای خارجی در پایان سال‌ جاری کشور را ترک کنند. سخن‌گوی وزارت داخله می‌گوید، حلقات خاص همسایه‌ها؛ طالبان را با چنین الفاظ در جنگ مسلحانه در کشور تشویق می‌کنند: «امسال نیروهای ناتو از افغاسنتان خارج می‌شوند، نیروهای امنیتی افغان توانایی حفظ کشورشان را ندارد و زمینه‌ی به قدرت رسیدن طالبان دوباره فراهم می‌شود».

در حال حاضر نیروهای امنیتی در 14 ولایت با گروه‌های تروریستی می‌جنگند. گروه‌های شورشی امسال با کاهش حملات هوایی ناتو، توان جنگ را پیدا کرده و می‌کوشند بخشی‌های از مناطق کشور را در کنترول شان بیاورند. نیروهای امنیتی در سال روان با آزمون دشواری روبرواند، آزمونی که موفقیت آن می‌تواند بقای نظام را تضمین کند.

صدیقی گفت، مقر اصلی گروه‌های تروریستی از جمله القاعده جندالله، لشکر طییبه، حقانی و طالبان در وزیرستان شمالی و جنوبی پاکستان است. گروه‌های یاد شده تهدید بزرگ برای افغانستان عنوان می‌شوند. او پاکستان را بنیانگذار طالبان خواند و از سازمان ملل و متحدان کشور خواست که پاکستان را وادار کنند، تا از حمایت تروریستان دست بکشد.

صدیقی افزود، پاکستان در قبال مبارزه با تروریزیم عمل‌کرد دوگانه دارد و این مسئله باعث افزایش بی‌ثباتی در کشور شده است: «استخبارات نظامی پاکستان به گونه‌ی‌ آشکار از طالبان و گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند، اما با ادعاهای پوج و بی‌اساس در تلاش فریب جامعه جهانی و متحدان افغانستان است».

سخن‌گوی وزارت داخله جنگ ولسوالی سنگین ولایت هملند را بزرگ‌ترین حمله‌ شورشیان و شبه‌نظامیان پاکستان در سیزده سال گذشته خواند و گفت، تروریستان به هم‌کاری استخبارات پاکستان تلاش دارند تا با استفاده از وضعیت کنونى سياسى کشور، براى شان در افغانستان جای پا پیدا کنند.

اما صدیقی تأکید کرد، نیروهای امنیتی از توانایی خوبی برخورداراند و آنان هیچ وقتی به این هدف دست نخواهد یافت. او گفت، در جريان يک هفته، در هفتاد عمليات نيروهاى پوليس در ولایت‌های قندوز، هلمند، فاریاب و ننگرهار، بیش از ۴۰ مخالف مسلح کشته و ۵۰ تن دیگر آن‌ها زخمی شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *