روند باطل‌سازی آرای تقلبی آغاز شد

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل انتخابات عصر دیروز روند ابطال آرا را در حضور ناظران نامزدان و نمایندگان سازمان ملل آغاز کرد. عبدالرحمان هوتکی، معاون این کمیسیون در نشستی خبری گفت، ليست آن عده محلاتی را که نتایج بازرسى آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، ٢٤ ساعت قبل، از طريق ویب‌‌سايت کميسيون انتخابات نشر مى‌کند.

پس از درج لیست نتایج بررسی در ویب‌سایت کمیسیون انتخابات، نامزدان ۲۴ ساعت فرصت دارند تا شکایت‌های‌شان را در این مورد به کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی ثبت کنند. ابطال آرا براساس معیارهای تعیین شده از سوی سازمان ملل صورت می‌گیرد. نماینده ویژه‌ی سازمان ملل در نشست خبری دیروز از نامزدان خواست، نتایج  برآمده از تفتیش آرا را بپذیرند.

در همین حال، مسئولان کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی می‌گویند، برای ثبت و رسیدگی به شکایت‌های نامزدان؛ آمادگی کامل دارند. این درحالی است که از مجموع ۲۲۸۲۸ صندوق رای، تا کنون ۱۶۳۶۴ صندوق بازرسی شده است. حدود شش هزار صندوق هنوز تفتیش نشده است.

مردم از چنده ماه به این طرف خواهان پایان روند انتخابات و اعلام نتایج آن اند. از سویی هم، تفتیش 6000 صندوق رای مشکوک  کامل نشده است با این حال کمیسیون مستقل انتخابات برای تفتیش صندوق‌های رای تنها شش روز دیگر وقت دارد.

رییس جمهور کرزی در دیدار با یان کوبیش، نماینده ویژه‌ی سازمان ملل در کابل گفت، مراسم تحلیف رییس جمهور جدید باید به تاریخ 11 ماه روان برگزار شود و این موعد دیگر قابل تمدید نیست. حامد کرزی تأکید کرده بود، حکومت برای برگزاری مراسم تحلیف آمادگی کامل را روی دست گرفته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *