محمد محقق: گفت‌وگوهای سیاسی میان دو تیم انتخاباتی ادامه دارد

محمد محقق، معاون دوم عبدالله عبدالله و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان می‌گوید، تیم اصلاحات و هم‌گرایی از روند شمارش آرا خارج شده و دیگر «از نظر ما تفتیش(بررسی آرا) منتفی است و نتیجه تفتیش هم هر چه باشد، مورد قبول ما نیست».  محقق گفت: «با روند سیاسی هنوز مخالفت نشده و این روند هنوز سرجایش هست».

فضل احمد معنوی، مسئول گروه فنی ستاد انتخاباتی اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله دیروز گفت، نمایندگان این ستاد از صبح روز چهار شنبه به کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نرفته‌اند و روند بررسی را «از خانه‌های خود» دنبال می‌کنند.

با این حال کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده که روند بررسی و ابطال آرای مشکوک انتخابات را بدون حضور نمایندگان دو نامزد ادامه داده است. این کمیسیون می‌گوید که این روند در حضور ناظران داخلی و بین‌المللی جریان دارد. محقق گفت «ما فکر کردیم که با حضور سازمان ملل ابطال آرای تقلبی ممکن است اما در این تفتیش نیز خواسته‌ها ما کاملا نادیده گرفته شده است».

او افزود: «به گونه مثال، ما در جریان تفتیش با ۲۵۰۰ جدول نتایج (محلات رای) برخوردیم که در هر ولسوالی فقط یک یا دو نفر نشسته و آن‌ها را با قلم خود مارک کرده. هم اعدادش مشابه است و هم خطش و هم یک ناظر خودش نام گرفته امضا کرده است. ولی در روند ابطال آرا این محلات نادیده گرفته شده است».

در همین حال داوود سلطان‌زوی، عضو ستاد انتخاباتی تحول و تداوم به رهبری اشرف‌غنی احمدزی گفته است که دفتر سیاسی سازمان ملل متحد از آن‌ها خواسته است که به دلیل حضور نداشتن نمایندگان تیم رقیب، تیم آقای غنی هم از شرکت در ادامه روند بررسی و ابطال آرا خودداری کند. سلطان‌زوی گفت که بر اساس توافقات، پس از این اگر یک تیم از روند بررسی و ابطال آرا خارج شود، تیم دیگر می‌تواند همراه با کمیسیون انتخابات و سازمان ملل به کار خود ادامه دهد، اما با این حال، آن‌ها درخواست سازمان ملل را قبول کرده‌اند.

این پنجمین باری است که تیم عبدالله، از روند شمارش آراء خارج می‌شوند. اما محقق می‌گوید: «هدف آن‌ها جدا شدن رای پاک از ناپاک و حمایت از آرای مردم است و اگر ده بار دیگر هم به روند بپیوندند و روند بررسی شفاف نباشد، از روند خارج خواهند شد.» خروج تیم عبدالله از روند شمارش آراء، باردیگر نگرانی‌ها در مورد سرنوشت انتخابات جنجالی افغانستان را افزایش داده است.

«بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *