کمیسیون انتخابات: روند تفتیش آرا، بدون حضور ناظران نامزدان پیش‌ می‌رود

اطلاعات روز: مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند، روند بررسی و ابطال آرای مشکوک، بدون حضور ناظران نامزدان ادامه دارد، به گفته‌ی این مسوولان، این روند با حضور ناظران ملی و بین‌الملی به کارش ادامه داده است.

نورمحمد نور، سخن‌گوی این کمیسیون دیروز گفت، یکی از ستادهای انتخاباتی روند بررسی آرا را تحریم و تیم دیگر به درخواست سازمان ملل در این روند حضور ندارد.

به دنبال آغاز روند ابطال آرا در هفته‌ی روان، تیم اصلاحات و هم‌گرایی اعلام کرد، سازمان ملل و کمیسیون انتخابات پنج خواست «مشروع» این تیم را در روند ابطال آرا در نظر نگرفته و اگر این خواسته‌ها، بر آورده نشود،  آن‌ها روند انتخابات را ترک خواهد کرد. پس از پذیرفته نشدن این خواسته‌ها، مسوولان این تیم روز گذشته روند انتخابات را ترک کردند.

سیدآقا فاضل سانچارکی، سخن‌گوی تیم عبدالله عبدالله به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما امروز (چهارشنبه، 5 سنبله) در روند شرکت نمی‌کنیم و شاید ما در کل به این روند دوباره نپیوندیم». او افزود، گفت‌و‌گوهای ما در مورد کارشیوه ابطال آرا با سازمان ملل جریان دارد،‌ اگر در این خصوص به موافقه رسیدیم، دوباره به روند برخواهیم گشت و در غیر آن صورت، امکان بازگشت ما در این روند وجود ندارد.

دو نامزد در روزهای 14 جولای و 8 اگست علنی تعهد کرده بودند، نتایج برآمده از تفتیش آرا را می‌پذیرد. با این حال، نظیف‌الله سالارزی، سخن‌‌گوی یوناما می‌گوید، نامزدان مطابق تعهد قبلی خودشان عمل کنند و اگر آنان در روند تفتیش آرا اشتراک نکنند، این روند بدون حضور ناظران آن‌ها  پیش خواهد رفت.

قرار بود، نتایج انتخابات به تاریخ 11 اسد سال روان اعلام شود، اما این کار به دنبال جنجال‌های انتخاباتی به درخواست امریکا و سازمان ملل برای یک ماه به تأخیر افتاد.  از سویی هم حامد کرزی، رییس جمهور کنونی کشور که زمان ریاست جمهوری او به پایان رسیده، تأکید دارد، مراسم تحلیف رییس جمهور جدید باید به تاریخ 11 سنبله برگزار شود و این موعد قابل تمدید نیست.

اما با وجود، اختلاف در روند ابطال آرا و تشکیل حکومت وحدت ملی، گمان نمی‌رود، مراسم تحلیف به تاریخ 11 ماه روان برگزار شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *