اتحاد شوراهای حزب اسلامی: تیم عبدالله باید نتایج انتخابات را بپذیرد

اطلاعات روز: «اتحاد شوراهای حزب اسلامی افغانستان» دیروز در همایشی در کابل، تاخیر در اعلام نتایج انتخابات را خلاف خواست مردم خواند و تأکید کرد، نتایج انتخابات باید قبل از برگزاری نشست سران ناتو در ویلز اعلام شود. این اتحادیه از تیم اصلاحات و هم‌گرایی خواست که نتایج انتخابات را بیپذیرد.

قاضی محمدامین وقاد، رییس اتحاد شوراهای حزب اسلامی در این همایش گفت، کمیسیون انتخابات، سازمان ملل متحد و نهادهای دخیل در روند تفیش آرا، این روند را پیش از نشست ویلز باید تکمیل کنند. قرار است نشست ویلز به تاریخ 4 و 5 ماه سپتامبر سال روان برگزار شود و سران ناتو در این نشست، روی ادامه‌ی کمک جامعه جهانی به کشور باهم بحث کنند.

در همین حال، مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات از تسریع روند تفتیش آرا خبر داده می‌گویند، تا چند روز دیگر نتایج نهایی انتخابات اعلام خواهد شد. اما ستاد انتخاباتی عبدالله که روند تفتیش و ابطال آرا را تحریم کرده می‌گوید، کمیسیون انتخابات و سازمان ملل خواست‌های‌شان را در این روند در نظر نگرفته و اعلام نتایج انتخابات را نمی‌پذیرند.

اما  گفت‌وگو میان عبدالله و اشرف غنی، روی تشکیل حکومت وحدت ملی هنوزهم ادامه دارد، ولی آن‌ها تاکنون به توافق نهایی نرسیده‌‌اند. با این حال، مسئولان اتحاد شورا های حزب اسلامی بحث روی حکومت وحدت ملی میان دو نامزد را یک مساله سیاسی خوانده تاکید کردند، همه جناح‌ها به شمول مخالفان مسلح باید در حکومت وحدت ملی سهیم شوند.

وحیدالله سباوون، یک عضو دیگر این اتحاد، بر تطبیق قانون اساسی تأکید کرد و گفت، همین قانون تمام ملیت‌های افغانستان را گردهم آورده و باید تمامی مواد آن تطبیق شود.

«اتحاد شورای حزب اسلامی»‌ متشکل از طرفداران شاخه‌های های جدا شده از حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار است. این شورا  در انتخابات  گذشته از تیم اشرف غنی احمدزی حمایت کرده بود.

از سویی هم، برخی دیگر از اعضای اتحاد شورا های حزب اسلامی افغانستان گفتند، طولانی شدن انتخابات، مشکلات زیادی را در کشور به وجود آورده است. آن‌ها گفتند، اگر نتایج انتخابات بیش از این به تأخیر بیفتد، باید تمامی کسبه‌کاران، مکاتب، شفاخانه‌ها و سایر مرکزهای خدمات عامه در کشور به گونه‌ی اعتراضی فعالیت‌های‌شان را متوقف کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *